Cimber Sterling-fly parkeret i Københavns Lufthavn Syd efter konkursen (Foto: Arne V. Petersen)

Her er Cimber Sterlings fly endt

Da Cimber Sterling gik konkurs i starten af maj blev selskabet fly spredt for alle vinde.

Ved konkursen den 3. maj rådede Cimber Sterling over i alt 11 CRJ-fly. Bedst er det gået for fem af jetflyene. De flyver videre i det nye selskab Cimber A/S, der flyver en række mindre feederruter for SAS.

De resterende seks står opmagasineret i blandt andetBillund Lufthavn,Københavns Lufthavnog Sønderborg Lufthavn.

Det Sønderborg-baserede luftfartsselskab havde også to ATR-42 og seks ATR-72 turboprop-fly, som blandt andet var selskabets arbejdsheste på de danske indenrigsruter. Kun ATR-72 maskinen OY-RTD har indtil nu fået ny arbejdsgiver i form af Vamdrup-selskabet Danish Air Transport. De øvrige fly står parkeret ved siden af CRJ-flyene i blandt andet Billund,København og Sønderborg.

Fortid i Maersk Air
Cimber Sterlings seks Boeing 737-fly er fløjet i vidt forskellige retninger. Det danske charterflyselskab Jet Time har overtaget to fly og tog cirka 50 – 60 besætningsmedlemmer med til at bemande dem. Flyene, der nu hedder OY-JTW og OY-JTU startede karrieren i 1999 hos det nu hedengangne Maersk Air. Da det daværende Sterling Airlines købte Maersk Air i 2005 fulgte de to fly med.

Ukrainske Aerosvit Airlines har overtaget to andre fly. Aerosvit er ejet af mangemillionæren Igor Kolomoyskij, der også ejede Cimber Sterling. De to fly har også en fortid i Maersk Air.

Et femte fly står parkeret i den britiske lufthavn Lasham indtil ejeren, leasingfirmaet GECAS, finder et nyt luftfartsselskab, der vil lease det 10 år gamle fly. Flyet nåede at få omkring 2,5 år i Cimber Sterling-farverne.

Den sjette Boeing 737-maskine er blevet parkeret i den irske lufthavn Shannon, som er et yndet sted for parkering af arbejdsløse fly.

Foto: Arne V. Petersen