Her er SAS’ nye business class-fly

Ligheden er stor mellem SAS’ normale langdistance business class-kabiner og kabinen på det nye “business class only“-fly til ruten til Houston.

Den 20. august sætter 44 passagerer sig til rette og spænder sikkerhedsbælterne i et særligt ”business class-only” Boeing 737-700 fly og begiver sig ud på SAS’ premiereflyvning på den nye rute mellem Stavanger og Houston. Et smugkig på indretningen i det særlige fly viser, at passagererne kommer til at tilbringe de mere end 10 timer, som flyvningen varer, i en kabine, som minder meget om business class-kabinerne på SAS’ større almindelige Airbus A340 og Airbus A330-langdistancefly.

Det er først og fremmest sæderne, i de samme mørkeblå farver som de normale SAS-sæder, der falder en i øjnene og klart signalerer SAS. Sæderne er dog ikke udstyret med tv-skærme foran sig, sådan som det er tilfældet på de almindelige SAS-langdistancefly. Passagererne får i stedet udleveret hver deres iPad med 35 film og tv-programmer på. Desuden kan sæderne ikke lægges vandret ned, men kun i en vinkel på omkring 135 grader.

Komme lidt rundt
Hvis man skal smide en lille smule ekstra malurt i bægeret, så kunne det være, at flyet kun har en midtergang. I store langdistancefly som dem SAS normalt bruger, er der to midtergange. Det giver mulighed for stadig at komme lidt rundt i flyet og måske på toilettet selvom kabinepersonalet er ved at servere drinks, aftensmad eller morgenmad.

På lange flyvninger anbefales det ligefrem, at man som pasagerer husker at rejse sig og gå lidt rundt for at sikre en fornuftig blodcirkulation i benene. I dette tilfælde med en sædeafstand på omkring 60 tommer er behovet for at strække benene omvendt måske knap så stort, som hvis man sad på economy class, hvor sædeafstanden ofte kun er 31 til 33 tommer.

At kunne flyve direkte til oliebyen Houston er naturligvis ruten og flyets stærkeste kort. Men når de første af SAS’ almindelige langdistancefly får nye kabiner i starten af 2015, så kommer Houston-flyets indretning faktisk til kort. På de nyindrettede Airbus A330 og A340-fly får alle business class-passagerer direkte adgang til midtergangen og sæderne vil kunne lægges helt ned.

Passer godt
Flyet bliver malet i SAS-farver, men vil blive opereret af det schweiziske luftfartsselskab PrivatAir, der blandt andet også flyver på lignende ruter for Lufthansa fra Frankfurt til den indiske bilby Pune, Accra i Ghana og Damman i Saudi Arabien. Her er der dog tale om et mix af business og economy plus. Besætningen ombord bliver fra PrivatAir, men SAS forventer, at der vil være mindst én skandinavisktalende blandt flyets fire kabinebesætningsmedlemmer.

Fra starten den 20. august vil flyet afgå fra Stavanger kl. 16 alle ugens dage undtagen lørdag og ankomme til Houston George Bush Intercontinental kl. 19.40 lokalt tid. Efter knap to timer flyver flyet kl. 21.35 retur og lander i Stavanger kl. 14.20 næste dag. Tidsplanen er lagt så den i Stavanger passer godt med tilslutningsfly til og fra København. På den måde håber SAS, at ruten er attraktiv for både det danske og norske erhvervsliv.