Alitalia tabte 663 millioner kroner i 1. kvartal 2011. Det italienske luftfartsselskab nedbragte dermed underskuddet fra sammme kvartal året før med 33 %. Den store udfordring er belægningsprocenten, da hvert tredje flysæde hos Alitalia står tomt.
Meget afhænger som bekendt af øjnene der ser. Er glasset halvfyldt eller halvtomt beror normalt på en subjektiv vurdering hos iagttageren.
Samme logik kan med rette anlægges når mannærlæser kvartalsregnskabet fra Alitalia.
I 1. kvartal 2011 opnåede det italienske luftfartsselskab således et dundrende underskud på €89 millioner.
Umiddelbart er det svært at skabe de store positive overskrifter med et underskud på 663 millioner danske kroner iårets førstetre måneder, men Alitalia har faktisk grund til at glæde sig.
Underskuddet i 1. kvartal 2011 er nemlig hele 32,6 % lavere end samme kvartal året før, hvor det italienske luftfartsselskab tabte984 millioner kroner. Altså en fremgang på 321 millioner kroner.
Og underskuddet er tilmed reduceret til trods for, at omkostningerne steg betragteligt, især med henvisning til højere brændstofpriser, uroen i Mellemøsten og det japanske jordskælv.
Samlet set steg kvartalets omsætning til €684 millioneller knap 5,1 milliarder danske kroner.
En af de største udfordringer er dog de tomme flysæder. Antallet af passagerer steg med knap 2 % til 4,8 millioner, men antallet af flysæder var langt højere. Alitalia må således erkende, at belægningsprocenten – som udtrykt i kabinefaktoren – er på yderst beskedne 64 %.
Det betyder reelt, at hver tredje flysæde hos Alitalia flyves uden en passager.
Til trods for disse udfordringer fastholder selskabet sine forventninger om et samlet overskud for hele 2011.
Italiens største flyselskab var tidligere statsejet, men kom i2008 ud i et finansielt stormvejr efter massive tab og selskabet bag gik konkurs den 29. august 2008. Den 12. december 2008 købte investeringsselskabet CAI aktiviteterne ud af konkursboet og fusionerede Alitalia med konkurrenten Air One.
I dag er Alitalia en delvis privatiseret virksomhed, hvor Airfrance-KLM ejer 25 % af selskabet. Alitalia transporterede i 2010 godt 23,3 millioner passagerer.