Iberia har annonceret en omfattende spareplan, der indebærer afskedigelse af 4.500 medarbejdere og en reduktion af flyflåden med 25 fly. Iberias koncernchef erkender, at det gælder selskabets overlevelse.
Det er ikke kun SAS, der er plaget af høje omkostninger og en indtjening, der ikke gør selskabet rentabelt. Det ser også sort ud for det spanske luftfartsselskab Iberia, der sammen med British Airways indgår i International Airlines Group (IAG).
Således måtte Iberia i fredags offentliggøre en omfattende spareplan, der i første omgang sigter på at øge indjeningen med 600 mio. euro, eller godt 4,5 mia. danske kroner.
Et af midlerne er at skære 15 procent af ruterne væk, hvilket vil ske i løbet af 2013. Det indebærer, at flåden skal reduceres med i alt 25 fly fordelt på fem langdistancefly og 20 kortdistancefly. Det svarer til omkring 25 procent af flyflåden, idet Iberia i dag beskæftiger i alt 96 fly.
Der vil være tale om, at langdistancefly af typen Airbus A340-300 tages ud af flåden, ligesom selskabet Airbus fly i A320-serien også vil blive omfattet af reduktionen.
Kæmper for overlevelse
For at understrege alvoren i situationen forventer Iberia at måtte sige farvel til 4.500 ud af 20.000 medarbejdere, hvilket i følge selskabet følger de kapacitetsmæssige reduktioner, som der er annonceret.
“Iberia er i en kamp for overlevelse.Selskabet er urentabelt på alle sine markeder. Vi er nødt til at træffe svære beslutninger nu for at redde virksomheden og gøre den rentabel. Hvis vi ikke gennemfører radikalehadlinger for at indføre permanent strukturændring, er fremtiden for flyselskabet dystre. Men denne plan giver os en platform til at vende udviklingen og vokse,“udtaler Iberias koncernchef Rafael Sánchez-Lozano i en pressemeddelese.
Han fortæller samtidig, at Iberia har indledt drøftelser med fagforeningerne med en deadline til den 31. januar 2013. Hvis det ikke lykkes at opnå en aftale med fagforeningerne inden denne dato, truer selskabet med at skære endnu dybere i kapaciteten og dermed øge antallet af fyringer.
Iberia oplyser, at selskaber i øjeblikket taber 12,7 mio. kroner om dagen, men at problemerne ikke er direkte relateret til den økonomiske krise i Spanien og eurozonen generelt. “Selskabets problemer daterer sig tilbage til før landets nuværende økonokmiske besværligheder,“ understreger koncernchefen.
Kritisk blik på vedligeholdelse
En af de større aktiviteter i Iberia, der ikke har direkte relation til selskabets egen flydrift, er Iberia Maintenance, der vedligeholder fly og foretager større vedligeholdelseseftersyn for blandt andet SAS i relation til langdistanceflyene.
Iberia Maintenance beskæftiger mere end 4.000 medarbejdere, men det spanske luftfartsselskab ønsker ikke længere at opretholde de aftaler med eksterne operatører, der ikke er overskudsgivende. Derfor kan SAS meget vel blive nødt til at finde sig en ny leverandør til hovedeftersyn på selskabets 11 langdistancefly af typen Airbus A330 og A340.