Icelandair øger flyvninger på 17 ruter

I sommeren 2015 vil Icelandair øge frevkenserne på i alt 17 ruter, heriblandt to ekstra afgange mellem Keflavik og København. Syv nordamerikanske ruter får tilføjet ekstra afgange.

Det islandske flyselskab Icelandair har gennemgået en imponerende vækst igennem de seneste fem år, og væksten synes at skulle fortsætte i 2015.

Icelandair har i hvert fald planlagt at øge kapaciteten på 17 af selskabets ruter i højsæsonen. Mellem Keflavik og København øges der i perioden fra 8. juni til 30. august fra 26 til 28 ugentlige afgange.

I 2014 transporterede Icelandair 304.420 passagerer mellem Keflavik og København ud af samlet 411.893 passagerer på ruten. Dermed har Icelandair en markedsandel på 74 procent, mens lavpriskonkurrenten WOWair har erobret en fjerdedel af markedet på ruten.

Det er ikke kun på ruten til København, at der vil blive øget. Ruterne til Bruxelles, Hamborg, Helsinki, London, München, Paris, Zürich og Stockholm vil også få tilføjet flere afgange.

En ny rute mellem Keflavik og Portland i staten Oregon åbner den 19. maj med to ugentlige afgange. Herudover øges frekvenserne på ruterne til Boston, New York-Newark, Seattle, Washington, Edmonton, Toronto og Vancouver.

Icelandair har dog også valgt at reducere på enkelte ruter. Det sker på ruten til Barcelona samt Stavanger og Trondheim i Norge.

Fordobling siden 2008
Icelandair har fundet sig en lukrativ niche som operatør i flytrafikken mellem Nordeuropa og Nordamerika gennem sit hub i Keflavik-lufthavnen ved Reykjavik.

Rutenetværket understøttes af en operation, hvor der anvendes samme type fly på samtlige strækninger. Island ligger geografisk midt i mellem USA og Europa, således at der er tale om mellemdistanceflyvninger, hvorfor Icelandair ikke råder over langdistancefly. I stedet anvendes Boeing 757-200 mellemdistancefly med plads til 183 passagerer. Dem har Icelandair 22 af, hvoraf to af dem er i en ren cargo-version

Der flyves også med et enkelt fly af typen Boeing 757-300, der kan rumme 216 passagerer. Samtlige fly er indrettet i en treklasses-konfiguration med Saga, Economy Comfort samt Economy.

Icelandair transporterede i 2014 ikke færre end 2,6 mio. passagerer på de internationale ruter. Det var en stigning på 15 procent i forhold til året før. Belægningsprocenten nåede op på 80,4 procent, hvilket er imponerende i betragtning af, at Icelandair er en udpræget sæsonoperatør med klar overvægt i trafikken i de tre sommermåneder.

Tillægger man den regionale trafik med datterselskabet Air Iceland, var der 2,9 mio. passagerer i 2014, hvilket er en fordobling i forhold til 2008.