Icelandair transporterer flere passagerer til Island end nogensinde før, mens antallet af transferpassagerer falder. Selskabet vil fokusere på trafikken til Island i 2020.
Icelandair er kendt for at have mange ruter til Nordamerika, og trafikken mellem USA og Canada til Europa via Icelandairs hub i Keflavik-lufthavnen er en betydelig del af det islandske selskabs forretning.
Eksempelvis var 51 procent af Icelandairs 4,1 millioner passagerer sidste år transferpassagerer, som rejste mellem Europa og Nordamerika. I det kommende år vil Icelandair imidlertid fokusere på at øge antallet af passagerer, der rejser til og fra Island, fremfor at have fokus på transferpassagerer.
”Vores hovedfokus næste år vil være at forbedre rentabiliteten af vores rutenetværk. Det er fortsat vores førsteprioritet at sikre sædekapacitet til og fra Island for at støtte det islandske turistmarked,” siger koncernchef Bogi Nils Bogason, Icelandair, i en pressemeddelelse.
I år har Icelandair transporteret flere passagerer til Island end nogensinde før med over 1,6 millioner i årets første 10 måneder, hvilket er en stigning på 26 procent i forhold til samme periode sidste år. Til gengæld faldt antallet af transferpassagerer i årets 10 første måneder med otte procent. Det samlede passagertal voksede med otte procent i de første 10 måneder af 2019.
Det islandske selskabs trafikprogram har i år været påvirket af flyveforbuddet for Boeing 737 MAX, da ni MAX-fly efter planen skulle have dækket 27 procent af Icelandairs produktion i 2019.
40 destinationer i 2020
Icelandair har netop færdiggjort selskabets flyveplan for 2020. Planen omfatter 40 destinationer, og selskabet forventer inden for de næste par uger at kunne offentliggøre en ny rute til Europa.
”Vi vil fokusere på nøglemarkeder, hvor vi ser en høj efterspørgsel og reducere hyppigheden af flyvninger på mindre rentable ruter med det formål at styrke vores aktiviteter og forbedre selskabets rentabilitet i fremtiden,” siger Bogi Nils Bogason.
Icelandairs samlede sædekapacitet næste år anslås at blive 5,1 millioner sæder, og selskabet forventer at flyve med i alt 4,2 millioner passagerer næste år. Estimaterne bygger blandt andet på en forventning om, at Icelandair kan tage sine Boeing 737 MAX-fly i brug igen i marts 2020.
Icelandair forventer, at selskabets frekvenser på ruterne til Europa vil stige med to procent i forhold til i år. Der skrues op for antallet af flyvninger til København, Helsinki, Berlin, Zürich, Madrid og Milan, mens Icelandair på den anden side vil reducere antallet af forbindelser til destinationer som Paris, Frankfurt og Hamburg.
Mindre kapacitet til Nordamerika
Selskabets sædekapacitet til Nordamerika vil falde med 11 procent i forhold til 2019, hovedsageligt på grund af aflysning af flyvninger til San Francisco, Kansas City og Tampa, som allerede er bebudet. Icelandair vil også reducere frekvensen til visse destinationer i Nordamerika som en reaktion på markedsudviklingen.
Selskabets samlede sædekapacitet vil falde med 4,8% fra 2019, men de ovennævnte ændringer inden for rutenettet og fokus for selskabets salgs- og markedsføringsaktiviteter på markedet til Island forventes at bidrage til at øge antallet af turister til Island.
Relaterede artikler:
Icelandair flyver ud af MAX-problemer