Icelandair Gruppen forventer et mindre underskud i 2019, end selskabet tidligere har forudsagt. Kvartalsregnskabet kommer torsdag.
Regnskabet for Icelandair Gruppens tredje kvartal bliver offentliggjort på torsdag. Allerede nu kan selskabet imidlertid afsløre, at der – trods store udfordringer som følge af de forsinkede Boeing 737 MAX-fly – er udsigt til et bedre resultat for 2019 end tidligere forventet.
”De nuværende udsigter for Icelandair Groups aktiviteter for 2019 er mere gunstige end forventet, da sidste EBIT-guidance blev udsendt,” skriver Icelandair Group i en børsmeddelelse udsendt søndag.
Et overskud er der dog fortsat ikke udsigt til for det islandske flyselskab. Icelandair Gruppen anslår i den nye guidance, at resultatet af den primære drift (EBIT) for 2019 vil vise et underskud på 35-55 millioner dollar (236-370 millioner kroner), mens man ved fremlæggelsen af halvårsregnskabet i begyndelsen af august forventede et underskud på 70-90 millioner dollar (471-606 millioner kroner).
MAX-problemer fører til underskud
Det er fortsat konsekvenserne af flyveforbuddet mod Boeing 737 MAX, der giver udsigt til et minusresultat i Icelandair Gruppen. Icelandair har siden den 12. marts i år haft sine seks 737 MAX-fly stående på jorden, og venter derudover på yderligere tre fly af typen, som er klar til at blive leveret fra Boeing, så snart flyveforbuddet ophæves.
Af halvårsregnskabet i august fremgik det, at MAX-problemerne forventes at koste selskabet 140 millioner dollar (942 millioner kroner) i år, og at man uden disse omkostninger ville have haft overskud på den primære drift.
Udgifter til MAX-indfasning udskudt til næste år
En af hovedårsagerne til opjusteringen af 2019-resultatet er dog, at omkostningerne til at få MAX-flyene i drift igen først afholdes i 2020 i stedet for i år, skriver Icelandair i børsmeddelelsen.
”Andre årsager inkluderer optimering af rutenettet, forbedret indtægtsstyring, og at de handlinger, der er truffet for at mindske virkningen af MAX-suspensionen, begynder at blive realiseret,” skriver selskabet.
Icelandair skriver ikke direkte, hvad disse handlinger omfatter, men selskabet indgik i september en aftale med Boeing om kompensation for selskabets økonomiske tab som følge af MAX-flyveforbuddet. Icelandair forventer nu, at MAX-problemerne vil koste selskabet omkring 110-120 millioner dollar (740-807 millioner kroner) i 2019.
Relaterede artikler:
Icelandair fjerner MAX frem til marts