SAS har netop indsat et nyt Airbus A340-300 langdistancefly, der tidligere har fløjet hos LAN Chile. Selvom flyet er malet i SAS-farver, snyder indholdet. Der er nemlig ikke de sædvanlige Economy Plus-sæder i flyet.
Det kan være en god idé at holde øje med registreringskoden på Airbus A340-langdistanceflyene hos SAS, hvis man er hyppig kunde hos selskabet og vil have de produkter, som man er vant til.
Står der LN-RKP på siden af flyet, er det nemlig et nyt fly i flåden, der ikke har helt samme indretning som de øvrige SAS-langdistancefly af samme type. Flyet er nemlig indlejet i en årrække og har tidligere været beskæftiget hos LAN Chile. Derfor er flyet indrettet i den konfiguration som det sydamerikanske flyselskab har benyttet, selvom det er de velkendte SAS-farver, der pryder flykroppen.
Det er dog fordele og ulemper, afhængig af, hvor man sidder i kabinen. Rejsende på SAS Plus vil have største risiko for ikke at få indfriet forventningerne. Der er nemlig ikke særlige Plus-sæder, som man kender det fra de øvrige SAS-langdistancefly. På tværs er der otte sæder i LN-RKP i konfigurationen 2-4-2, mens der i de andre fly kun er syv sæder på tværs. Det hænger sammen med, at det er SAS Go-sæder, der er i Plus-kabinen, der er de fire forreste rækker af Economy-sektionen.
Herudover er sædeafstanden ikke de velkendte 38 tommer, men i stedet 36 tommer, hvilket svarer til fem centimer mindre benplads.
“Vi kan desværre ikke ændre på bredden af sæderne, men vi kan så vidt muligt placere vores kunder, så der er et ledigt sæde ved side af. Det mener vi, at kunderne bør have forståelse for, idet der ikke er så stor difference i produktet i forhold til, hvad vi tilbyder på de øvrige langdistancefly,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.
Hun oplyser, at det ikke vil være muligt for kunderne på forhånd at se, hvilke afgange LN-RKP vil operere på. Men flyet skal primært benyttes på New York-ruten samt som reservefly ved planlagt vedligeholdelse og ved pludseligt opståede tekniske problemer hos de andre langdistancefly i flåden. Man kan dog være rimelig sikker på, at aftenflyet fra København til Newark kl. 18.35 ofte vil være LN-RKP.
Mere plads til Business Class-passagerer
Mens op til 32 Economy Plus-rejsende kan risikere at få sig en anden oplevelse end forventet, så kan passagererne på Business Class til gengæld ikke klage. Her vil der være adgang til full flat beds, som SAS ikke i øjeblikket kan tilbyde i de andre langdistancefly.
Her vil der være syv rækker i en 2-2-2 konfiguration, således at der er plads til samlet 42 passagerer forrest i flyet. Med en sædeafstand på 74 tommer mod normalt 62, er der udover full flatbed-oplevelsen også ekstra god benplads mellem sæderne.
I SAS Go-kabinen er der 33 tommers sædeafstand mod vanligt 32 tommer, hvilket kan gøre en forskel.
Med samme konfiguration i SAS Go som SAS Plus vil der blot være tre tommers forskel på sædeafstanden samt frit og ubegrænset forbrug af alkohol som den væsentlige service-difference foruden valget mellem to varme retter på første servering. Det kan i givet fald fjerne nogle af argumenterne for at rejse SAS Plus, når det er LN-RKP, der skal flyves med.
Udover kabinedifferencerne vil passagerer på LN-RKP i løbet af den næste måneds tid have et meget begrænset udbud på det såkaldte IFE-inflight entertainment system.
“Vi er ved at få opgraderet underholdingssystemet, så det passer med det udbud vi selv har. Desværre må vi indtil da skuffe de rejsende, hvilket vi beklager,“ er kommentaren fra pressechefen i SAS.