Flypassagerer i Norge. (Foto: Øystein Løwer | Avinor | PR)

Indenrigserhvervsrejser faldet med 20 procent

En ny undersøgelse fra Avinor viser, at antallet af arbejdsbetingede rejser inden for Norges grænser er faldet med knap 20 procent i løbet af 10 år. Flere faktorer har bidraget til udviklingen.

Siden flyene atter kom på vingerne efter COVID-19-pandemien har det været tydeligt, at det slet ikke har gået lige så hurtigt med at få antallet af erhvervsrejser og indenrigsflyvninger tilbage på det tidligere niveau, som tilfældet har været for fritidsrejserne og udenrigstrafikken.

Tendensen afspejler sig også i den årlige rejsevaneundersøgelse, som Avinor netop har udgivet den seneste udgave af. Undersøgelsen bygger på data, der er indhentet fra 127.000 passagerer sidste år, og den søger at give et billede af trafiksituationen anno 2023.

Helt overordnet fremgår det, at der blev registreret 14,6 millioner indenrigspassagerer på tværs af landets lufthavne sidste år, hvilket svarer til 93 procent af 2019-niveauet, mens tallet for udenrigstrafikken var på 21,9 millioner flyrejsende.

20,4 millioner af disse passagerer gik ombord i et rutefly og 1,5 millioner i et charterfly, lyder det fra Avinor, der tilføjer, at de 21,9 millioner er 89 procent af niveauet fra for fem år siden.

Branchefolk rejser ikke lige så ofte
En del af faldet i antallet af indenrigsrejser i forretningsøjemed skyldes, at folk fik andre vaner i løbet af pandemien og tog teknologiske værktøjer såsom Zoom, Teams og Skype i brug, når de skulle holde møder. Rejsevaneundersøgelse viser dog, at tendensen allerede startede tidligere.

Ifølge Avinor udgjorde de såkaldte arbejdsbetingede rejser 41 procent af indenrigstrafikken sidste år, mens det tal var 43 procent i 2019 samt 50 procent i 2013. Der er altså tale om et fald på 18 procent på et årti. Antallet af passagerer på denne type rejser var sidste år på 88 procent af 2019-niveauet.

Derudover påpeges det også, at der også er andre faktorer end kun COVID-19-pandemien, der har haft indflydelse på udviklingen. Der har nemlig være færre erhvervsrejser med relation til den norske olie- og gasindustri.

Avinor forklarer, at dette allerede var en tendens, man var opmærksom på, da pandemien gik i gang, og den har holdt ved lige siden. Godt hver tredje forretningsrejse i denne branche er forsvundet i løbet af de seneste 10 år.

Væksten er sløjet af
Antallet af fritidsrejsende, som flyver fra en destination i Norge til en anden, er så godt som blevet genoprettet. Mængden af trafik sidste år var på 97 procent af 2019-niveauet, men tallene vidner dog om, at der ikke er lige så meget gang i væksten som tidligere.  

Fra 2013 til 2019 voksede antallet af fritidsrejser indenlands i gennemsnit med 3,0 procent per år, hvorimod væksten i de 10 foregående var på 3,8 procent årligt.

Sidste år var det fortsat SAS, der var størst på indenrigsmarkedet i Norge, da selskabet sidder på 42 procent af trafikken, mens Norwegian havde en andel på 37 procent, og Widerøe – der i dag er en del af Norwegian-koncernen – var på 21 procent.


Relaterede artikler:

Norske lufthavne: Udenlandsvæksten fortsætter

Hovedudfordring for Avinor: Fald i indtægter

37 af 44 Avinor-lufthavne havde driftstab i 2022