Indenrigspassagerer i CPH kan blive flyttet

I de kommende forhandlinger om en ny takstaftale mellem flyselskaberne og Københavns Lufthavn vil der være et ønske om at flytte indenrigspassagererne fra Terminal 1 over til udenrigsterminalerne.

I løbet af foråret forventes Københavns Lufthavn at tage hul på forhandlingerne om en ny takstaftale. Den nuværende aftale blev indgået med virkning fra den 1. oktober 2009 og løber frem til den 31. marts 2005.

Inden da skal aftalen færdigforhandles med de flyselskaber, der har en markedsandel i CPH på mere end fem procent samt baseflyselskaberne. Der vil således være tale om SAS, Norwegian og easyJet samt charterflyselskaberne Thomas Cook Airlines Scandinavia og Primera Air.

I forbindelse med takstforhandlingerne vil der blandt andet blive drøftet, hvordan Københavns Lufthavn kan tiltrække flere transferpassagerer. Andelen af transferpassagerer er fra 2002 til 2013 blevet halveret, således at kun hver fjerde skifter fly i CPH i dag mod tidligere hver anden passager.

Et af elementerne vil være en mulig flytning af ekspeditionen af indenrigstrafikken fra den nuværende Terminal 1 til Terminal 2 og 3.

”Vi ønsker at gøre det attraktivt for de rejsende at skifte fly i Københavns Lufthavn, og derfor arbejder vi på flere måder med at effektivisere transfer. Vi har positive forventninger til den mulige sammenlægning af indenrigs og Schengen-trafikken, som i løbet af året vil blive drøftet som en del af takstforhandlingerne. Det vil i givet fald samle al check-in og bagagehåndtering for Schengen og indenrigs i Terminal 2 og 3, og det vil være slut med transport mellem Terminal 1 og resten af lufthavnen,“ siger pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavn.

Hvordan en eventuel flytning af indenrigspasagererne rent praktisk vil kunne gennemføres ønsker CPH ikke at kommentere på nuværende tidspunkt, da man i høj grad vil lytte til flyselskabernes ønsker. SAS vil formentlig have et ønske om at få indenrigsflyene ind til Finger B, mens Norwegian sikkert vil foretrække at selskabets indenrigspassagerer kommer så tæt på Finger A som muligt.

Tranferservice kan komme på bordet
Et andet element i forhandlingerne kan være etableringen af en transferservice mellem flyselskaber, der ikke har et billet- og bagagesamarbejde med andre flyselskaber. En sådan løsning blev i 2013 etableret i Gatwick-lufthavnen ved London, mens Milano Malpensa-lufthavnen har haft en tilsvarende løsning i flere år. I Milano udvidede man således antallet af flyforbindelser fra 2.000 til 3.800 ved at kombinere netværks- og lavprisflyselskabernes samlede ruteudbud.

“Hvis der fra flyselskabernes side er efterspørgsel på en generel transferservice udbudt af lufthavnen, kan det også drøftes i takstforhandlingerne.Men det er naturligvis vigtigt at huske, at såfremt et flyselskab ønsker at etablere en transferservice, kan det allerede i dag og når som helst indgå aftale med et handlingselskab om det,“ forklarer pressechefen.

Da SAS skønsmæssigt sidder på 70 til 80 procent af transfermarkedet i Københavns Lufthavn er det usandsynligt, at SAS vil bakke op omkring en sådan transferservice som en del af takststrukturen, da flyselskabet i givet fald vil komme til at subsidiere løsningen.

For tidligt
SAS gennemførte i 2010 en undersøgelse, hvor de danske EuroBonus-kunder blev spurgt, hvorvidt det var en god idé, at flytte indenrigsflyvningerne fra Terminal 1 til Terminal 3. Undersøgelsens resultater har peget på, at hovedparten af de omkring 200.000 transferpassagerer på SAS-indenrigsruterne bakker op omkring forslaget.

Hos SAS ønsker man dog ikke på nuværende tidspunkt at løfte sløret for, hvilke krav og ønsker det skandinaviske flyselskab vil møde op med til takstforhandlingerne.

“Det er for tidligt at tage hul på den dialog. Det vil vi slet ikke gå ind i endnu,“ siger direktør for Public Affairs og Infrastructure i SAS, Lars Wigelstorp Andersen, til CHECK-IN.dk.