Norwegian Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn. (Foto: Arne V. Petersen)

Indenrigstrafikken i bedring

For første gang siden Cimber Sterlings konkurs i maj 2012 steg antallet af indenrigspassagerer i Københavns Lufthavn, alligevel er passagerniveauet det laveste i seks år.

Det tog godt 100 dage at genoprette de danske indenrigsruter efter Cimber Sterlings konkurs i starten af maj måned sidste år. Selskabet fløj på samtlige seks indenrigsruter heraf alene på de fire. Billund-ruten blev genåbnet som den sidste i august 2012, hvorfor september måned i år bliver den første måned siden konkursen, hvor det er muligt at bedrive en reel sammenligning af passagertallene på indenrigsruterne til og fra Københavns Lufthavn.

Tallene viser en pæn fremgang på 5,1 procent fra 169.324 rejsende i september 2012 til 177.951 rejsende i september i år. Alligevel viser et tilbageblik, at passagertallene for september er helt nede på niveau med september 2007.

Det er især ruterne til Karup og Aarhus, der har trukket ned i statistikkerne, hvilket især for Karups vedkommende skyldes manglende frekvenser. I næste måned indsættes et nyt trafikprogram på Karup-ruten i et samarbejde mellem Norwegian og DAT i et målrettet forsøg på at vende udviklingen.

Udenrigsfremgang
Det er ikke kun på indenrigstrafikken, at Københavns Lufthavn kan rapportere om fremgang. På udenrigsruterne blev passagerantallet forøget med 3,4 procent og rundede dermed 2 mio. med i alt 2.020.294 rejsende.

Fremgangen blev blandt andet båret frem af en vækst på 10,8 procent på London-trafikken, der er lufthavnens absolut største destination med en vækst år til dato på 4,6 procent. London betjenes af ikke mindre end fire flyselskaber, som tilsammen havde næsten 150.000 rejsende i september måned.

Det største vækstspring år til dato blandt de ti største destinationer finder man på Milano-trafikken, som er vokset med ikke mindre end 14,1 procent. Ruten havde 46.040 rejsende i september måned.

Imidlertid er det ikke alle ruter, som går frem. Frankfurt fortsatte nedgangen i september med 6,4 procent og endte på i alt 49.001 rejsende. Destinationen har år til dato mistet 60.000 rejsende sammenlignet med sidste år. Til gengæld voksede Berlin-trafikken med 8,7 procent til 52.935 rejsende i september, og år til dato er ruten vokset med 12,4 procent, hvilket har gjort Berlin til den største destination i Tyskland fra København.

Selvom København oplever god vækst på ruteflyvningerne, viser tallene fra september, at nedgangen i den øvrige trafik herunder chartertrafikken fortsætter. År til dato er antallet af rejsende faldet med 4,8 procent, imens september måned styrtdykkede fra 154.299 til 123.935 rejsende, et fald på i alt 19,7 procent.