Boeing 737 MAX 8 fra Lion Air. (Foto: Alexiushan | shutterstock)

Indonesien også klar med MAX-tilladelse

Efter næsten tre år på jorden har Indonesien ophævet flyforbuddet for Boeing 737 MAX. Dog er der fortsat en række betingelser, der skal opfyldes, inden flyene kommer på vingerne igen.

Den 29. oktober 2018 står som en sorgens dag i Indonesien. Her styrtede et Boeing 737 MAX-fly fra det indonesiske flyselskab Lion Air ned i Javahavet blot 13 minutter efter start. Det var på vej fra hovedstaden Jakarta til Pangkal Pinang. I alt 189 personer mistede livet ved ulykken.

I marts året efter styrtede endnu et fly af typen ned. Denne gang i Etiopien. Ved den ulykke omkom 157 personer. De to ulykker førte til, at flyselskaber verden over indstillede brugen af 737 MAX. Sidenhen har 180 lande igen givet grønt lys til flyvninger med Boeing-flyet.

Nu får flyene også lov til at flyve i indonesisk luftrum igen. De civile luftfartsmyndigheder i landet har offentliggjort, at flyveforbuddet ophæves. Beslutningen er truffet efter en række grundige undersøgelser af flytypens luftdygtighed, lyder det.

Ophævet med øjeblikkelig virkning
Novie Riyanto, der er generaldirektør for de civile luftfartsmyndigheder i Indonesien, fortæller i en pressemeddelelse, at myndighederne blandt andet har været i kontakt med luftfartsmyndigheder fra flere lande, for at sikre sig, at det er fornuftigt at sende Boeing 737 MAX på vingerne igen.

Derudover er der også blevet gennemført undersøgelser af luftdygtigheden på en simulator, der er opstillet i Singapore. Her var luftfartsmyndighederne fra Indonesien, Singapore og USA til stede sammen med repræsentanter fra Boeing.

De indonesiske myndigheder var tilfredse med resultaterne, og har derfor nu – med øjeblikkelig virkning – ophævet flyveforbuddet. Lion Air har i øjeblikket ni Boeing 737 MAX i flåden. De har holdt parkeret længe, men Lion Air foretog den 28. december en positioneringsflyvning fra Batam til Majalengka med flyet, der har registreringen PK-LQK.

Udarbejder nyt luftdygtighedsdirektiv
Til trods for at flyveforbuddet ophæves med øjeblikkelig virkning, er der dog fortsat en række betingelser, der skal være opfyldt, inden flyene kan indgå i den kommercielle drift. Flyselskaberne skal blandt andet indrette sig efter et nyt luftdygtighedsdirektiv, der er ved at blive udarbejdet.

Direktivet vil kræve, at flyselskaberne samt de indonesiske myndigheder inspicerer flyene for at sikre, at de lever op til betingelserne. Træningen af 737 MAX-piloterne skal desuden forbedres. Det skal blandt andet ske ved brug af simulatorer, fortæller luftfartsmyndighederne.

Nyheden fra Indonesien kommer blot få dage efter, at Etiopien også har ophævet flyveforbuddet for flytypen. Det sker mere end et år efter, at flytypen igen fik lov til at flyve i USA. De amerikanske luftfartsmyndigheder gav grønt lys 18. november sidste år, og siden er mange lande fulgt efter.

 

Relaterede artikler:

Boeing 737 MAX tilbage hos Ethiopian efter næsten tre år

LOT sagsøger Boeing om MAX-kompensation

Kina klar til at godkende 737 MAX efter 30 måneder