Boeing 737 MAX 7 (Foto: Boeing)

Kina klar til at godkende 737 MAX efter 30 måneder

De kinesiske luftfartsmyndigheder kan snart være klar til at give flyselskaberne lov til at anvende Boeing 737 MAX. I sidste uge ankom et af Boeings MAX-fly til Kina, hvor det skal testes.

Luftfartsmyndighederne i blandt andet USA, Canada, Europa, Brasilien og Australian godkendte Boeing 737 MAX til at flyve igen i begyndelsen af året, men i Kina har der været stor tøven.

Kina har ventet flere måneder på at recertificere flytypen, der var involveret i to flystyrt i Indonesien og Etiopien, og som kostede i alt 346 mennesker livet. Faktisk var Kina også det første land til at grounde MAX-flyene i 2019, og siden fulgte resten af verden med.

Men nu er Kina efter alt at dømme snart klar til at godkende Boeing 737 MAX, og det skal ske ved hjælp af et MAX-testfly fra Boeing, som i sidste uge blev fløjet over Stillehavet for at lande i Shanghai Pudong International Airport 7. august 2021. Det var første gang i næsten 30 måneder, at et MAX-fly fløj i kinesisk luftrum. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Myndigheder udsender rapport efter tests
Efter at have stået på jorden i Shanghai i nogle dage blev første testflyvning gennemført onsdag den 11. august. Flyet lettede om formiddagen, og det endte med at lande nogle timer senere i Zhoushan Putuoshan Airport, som ligger cirka 150 kilometer syd for Shanghai. Boeing har et MAX-færdiggørelsesanlæg i Zhoushan, hvor der kan installeres interiør og males fly.

Efter første testflyvning vendte flyet tilbage til Pudong-lufthavnen, hvorfra en række testflyvninger skal gennemføres, inden de kinesiske luftfartsmyndigheder forventeligt udsender en rapport over testene. Først senere kan piloterne igen træne på flytypen, fortæller en anonym kilde til Reuters.

Med testflyvningerne er Kina altså godt på vej til at recertificere Boeing 737 MAX. Cirka 30 flyselskaber og i alt 175 lande verden over har allerede givet MAX-flyet lov til at operere igen.

Har leveret næsten 100 kinesiske MAX-fly
Årsagen til, at Kina hænger efter andre store lande i godkendelsen af 737 MAX, kan muligvis hænge sammen med et anspændt politisk forhold mellem USA og Kina gennem flere år. Det er dog ikke den officielle forklaring. De to store lande har længe været i handelskrig, som blev optrappet under den tidligere amerikanske præsident Donald Tump. Koncernchef i Boeing, Dave Calhoun, udtalte imidlertid i juli, at han forventer kinesisk godkendelse af MAX inden årets udgang.

Op til MAX-groundingen i marts 2019 solgte Boeing årligt en fjerdedel af alle nye 737 MAX-fly til kinesiske flyselskaber.

I forbindelse med MAX-groundingen satte 13 kinesiske flyselskaber i alt 97 Boeing 737 MAX-fly på jorden. Det skriver det kinesiske medie Global Times. Boeing har stadig næsten 400 færdigproducerede MAX-fly stående på sine anlæg, som stadig afventer levering til kunderne. Heraf er en tiendedel bestilt af kinesiske operatører.

Mens Boeing venter på godkendelsen fra Kina ventes Indien i løbet af få dage at have afsluttet recertificeringen af MAX’en.

 

Relaterede artikler:

Kina tøver med at godkende 737 MAX

Første Boeing 737 MAX i luften i Europa

Boeing 737 MAX atter på jorden hos 16 flyselskaber