Thomas Cook Airlines UK og Condor (Foto: Thomas Cook Group Airline/PR)

Indtjeningsfremgang i Thomas Cook Airlines

Thomas Cook Airlines har i 2017/18 leveret et driftsoverskud på næsten 1,1 milliarder kroner med op imod 20,2 millioner passagerer i flyene.

Der har været mange udfordringer i luftfartsindustrien i 2018, hvor især brændstofpriserne og forstyrrelser i den europæiske lufttrafikkontrol har været de største.

På trods af dette er det lykkedes Thomas Cook Airlines at levere et driftsoverskud før renter og skat på 129 millioner britiske pund, eller hvad der svarer til godt 1,1 milliarder kroner. Det skete på baggrund af en omsætningsvækst på lidt mere end 10 procent til 3,5 milliarder pund (29,3 milliarder kroner).

Årsagen til fremgangen er blandt andet, at efterspørgslen fra eksterne rejsearrangører samt seat-only salget var større end normalt som følge af konkurserne i Air Berlin og Monarch. Det var samtidig med til at øge antallet af passagerer fra 18,5 til 20,2 millioner.

“Vort koncernflyselskab leverede stærk vækst i kunder og indtjening, da vi kunne drage fordel af den forøgede kapacitet i en turbulent luftfartssektor i Europa,” siger koncernchef Peter Frankhauser fra Thomas Cook Group.

Besparelser gennem tværgående samarbejde
I løbet af 2018 har Thomas Cook Airlines idriftsat nye selskaber i Spanien og Tyskland. Det er Thomas Cook Airlines Balearics med hovedsæde i Palma de Mallorca samt Thomas Cook Aviation i Oberursel.

Disse to selskaber har en anden omkostningsstruktur end deres søsterselskaber og kan dermed tilbyde øget fleksibilitet til lavere omkostninger. Indtil videre er der fem Airbus A320-200 på den spanske driftstilladelse, mens Thomas Cook Aviation endnu ikke har fly.

Herudover er det tværgående samarbejde mellem flyselskaberne i Storbritannien, Tyskland, Danmark og Spanien blevet styrket, hvilket har smittet positivt af på forretningen.

“Vi har gjort gode fremskridt med vores effektiviseringsprogram og har fjernet yderligere 31 millioner pund i omkostninger gennem synergier opnået ved at bringe vores nationale flyselskaber tætter sammen, så de kan fungere som ét europæisk flyselskab,” lyder der fra Christoph Debus, der er koncernchef for Thomas Cook Airlines.

Udover de to nye selskaber består koncernen af Thomas Cook Airlines UK, Thomas Cook Airlines Scandinavia og tyske Condor. Thomas Cook Airlines beskæftiger i dag på koncernniveau 101 fly fordelt på fire selskaber og fem flytyper, henholdsvis Airbus A320/A321/A330 samt Boeing 757/767.

 

Relaterede artikler:

Thomas Cook Airlines i asiatisk samarbejde

Medie: Thomas Cook vil sælge ud i flyselskab

Condor udvider med tre Boeing 767-fly