Norwegian Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Ingen Norwegian-fly i Danmark før 2021

Norwegian har mandag præsenteret sin redningsplan. Flåden skal reduceres til mellem 110 og 120 fly, og der kommer ikke fly i luften uden for Norge før sommeren 2021.

Norwegian er i gang med at forberede sig til torsdagens møde med långivere og aktionærer, hvor det kriseramte norske lavprisflyselskab vil forsøge at få opbakning til en omfattende plan med gældskonvertering og kapitalforhøjelse for at kunne opfylde kravene til at få adgang til de sidste 2,7 milliarder norske kroner i den norske regerings hjælpepakke.

Mandag har Norwegian præsenteret nogle af deltaljerne i den redningsplan, der skal skabe et nyt Norwegian. Heraf fremgår det, at Norwegian i dag blot har syv fly i luften, der gennemfører indenrigsflyninger i Norge på en særlig støtteordning fra den norske stat. Det sikrer beskæftigelse til omkring 200 ansatte.

Starter op i sommeren 2021
Det er planen, at Norwegian skal opretholde et beskåret nødtrafikprogram i Norge i resten af 2020 og indtil starten af sommertrafikprogrammet i slutningen af marts 2021. Først herefter vil man stille og roligt starte trafikken op igen, hvor det forventes, at man vil være tilbage til normal drift i 2022.

På de europæiske ruter uden for Norge samt på langdistanceruterne vil der ikke blive aktivitet før sommertrafikprogrammet i 2021, og fra 2022 skulle trafikken atter være normaliseret. Norwegian oplyser dog, at såfremt forudsætningerne ændrer sig, vil kan kunne genoptage flyvningerne noget tidligere.

Når Norwegian samtidig taler om at starte op i sommertrafikprogrammet 2021 kan det blive i en noget slanket udgave, hvis selskabet overlever. Før coronakrisen beskæftigede selskabet 168 fly, og det er planen, at der skal startes op med et sted mellem 110 og 120 fly. Det er således rundt regnet hvert tredje fly, der forsvinder.

Kraftig udvanding af aktionærer
Det hele afhænger naturligvis også af udfaldet i forhandlingerne med långivere og flyleasingselskaber, hvor der er ikke mindre end 24 leasinggivere, som det skal lykkes at få lavet en aftale med.

Kommer Norwegian i mål med redningsplanen, er der udsigt til, at de eksisterende aktionærer vil blive udvandet til en samlet ejerandel på kun 5,2 procent. Flyleasingselskaberne vil herefter sidde på 53,1 procent af aktierne, mens obligationslångiverene samlet vil råde over 41,7 procent af aktiebeholdningen.

I mandagens tidlige handel på Oslo Børs faldt Norwegian-aktien med mere end 13 procent efter præsentationen af handlingsplanen. Ved middagstid er aktiekursen blevet stabiliseret omkring 5,48 norske kroner, hvilket er et fald på 5,5 procent.

 

Relaterede artikler:

Usikkert om ny norsk hastelov vil kunne hjælpe Norwegian

Konkurs i tre danske Norwegian-selskaber

Norwegian-redningsplan: “Det bliver en netruller”