Norwegian-fly i Københavns Lufthavn. (Foto: Ernst Tobisch)

Konkurs i tre danske Norwegian-selskaber

Norwegian har indgivet konkursbegæring for selskabets tre danske bemandingsselskaber samt for et svensk bemandingsselskab. Det er heller ikke muligt at honorere forpligtelserne i fire andre lande.

Kriseramte Norwegian har mandag besluttet at indgive konkursbegæring for bemandingsselskaberne i Danmark og Sverige. Der er ikke penge i kassen til lønninger piloter og kabineansatte.

Trods adgang til danske hjælpepakker og omkostningsreduktioner, har bestyrelsen ikke set nogen anden udvej end at begære selskaberne konkurs.

“Den indflydelse, Coronavirus har haft på luftfartsindustrien, er hidtil uset. Vi har gjort alt, hvad vi kan for at undgå at tage denne sidste udvej, og vi har anmodet om adgang til regeringsstøtte i både Sverige og Danmark,” siger Jacob Schram, der er koncernchef i Norwegian,

“Vores piloter og kabinebesætninger er kernen i vores forretning, og de har gjort et fantastisk stykke arbejde i mange år. Det er hjerteskærende, at vores svenske og danske pilot- og kabinebesætnings datterselskaber nu er tvunget til at indgive konkurs, og jeg er virkelig ked af de konsekvenser dette vil have for vores kolleger. Vi arbejder døgnet rundt for at komme gennem denne krise for at vende tilbage som et stærkere Norwegian med det mål at bringe så mange kolleger som muligt tilbage i luften.”

Aftalen opsagt med bemandingsselskaber
Ifølge Norwegian koncernchef er hjemsendelsesordningerne bedre i Norge end i Danmark og Sverige, idet den norske stat dækker de samlede lønomkostninger i perioden.

Selskaberne der er indgivet konkursbegæring for, er Norwegian Pilot Services Sweden AB i Sverige samt  de tre danske bemandingsselskaber, henholdsvis Norwegian Pilot Services Denmark ApS, Norwegian Cabin Services Denmark ApS og  Norwegian Air Resources Denmark LH ApS.

Herudover har Norwegian meddelt OSM Aviation og Rishworth Aviation, der formelt har ansat besætninger i Spanien, Storbritannien, Finland, Sverige og USA, at alle aftaler er blevet annulleret. Derfor må det formodes, at OSM Aviation, der er 50 procent ejet af Norwegian, også befinder sig i en vanskelig situation.

Samlet vil det berøre 1.571 piloter og 3.134 kabineansatte. Omkring 700 piloter og 1.300 kabineansatte i Norge, Frankrig og Italien vil ikke i første omgang blive påvirket. I Danmark er det konkret 614 ansatte, der mister deres jobs som følge af konkursen.

Dermed har Norwegian tilsyneladende gjort selskabet klar til en løsning, hvor primært den norske del af forretningen kan fortsætte.

OSM Aviation overvejer konsekvenser for selskabet
Hos OSM Aviation er man ikke enige i Norwegians fortolkning af aftalen, der er opsagt i henhold til force majeure. Men for nuværende ønsker OSM Aviation ikke at forfølge dette yderligere, da man ønsker at give Norwegian ro til at sikre selskabets overlevelse.

“Vi beklager selvfølgelig, at Norwegian har valgt at opsige aftalen med OSM Aviation. Vi har  haft en tæt dialog med selskabet og havde i det mindste håbet, at aftalen kunne videreføres i en eller anden form frem til, at Norwegian modtager krisehjælp fra norske myndigheder. Vil vil i de nærmeste dage vurdere konsekvenserne for selskabet og dets medarbejdere,” hedder det i en pressemeddelelse fra OSM Aviation.

OSM Aviation afviser samtidig forlydener om, at selskabet også skulle være på vej mod en konkurs.

 

Relaterede artikler:

Ingen penge til lønninger i Norwegian Air UK

Norwegian-redningsplan: “Det bliver en netruller”

Vil skabe grundlag for “Nyt Norwegian”