Ingen bonus til SAS-ledelsen fra medarbejderne

Medarbejdere i SAS havde stillet en bonus på omkring halvanden million svenske kroner i udsigt til SAS-ledelsen, hvis selskabet nåede tre konkrete mål. De to økonomiske mål er selskabet ikke i nærheden af, og det tredje er også problematisk.

Ifølge HK Luftfart har SAS-ledelsen ikke levet op til forventningerne. Og derfor har ledelsen heller ikke gjort sig fortjent til den bonus på omkring halvanden million svenske kroner, som medarbejderne havde stillet på højkant, hvis man nåede tre konkrete mål.

Det fremgår af en intern skrivelse til medlemmerne i HK Luftfart fra tillidsmand Nicolas E. Fischer.

“I august 2010 sendte vi dig et brev om medarbejderbonus til Group Management. Idéen var, at vi medarbejdere skulle udbetale bonus til ledelsen, hvis SAS nåede de økonomiske mål og overholdt SAS Code of Conduct, som ledelsen selv havde fastsat. Altså et seriøst skulderklap for en god indsats, som vi alle sammen kunne glæde os over og har haft glæde af.“

Sådan lyder det i skrivelsen fra HK Luftfart, som blev udsendt umiddelbart efter mandagens generalforsamling i det skandinaviske luftfartsselskab.

“Vi ønskede at holde liv i, hvad ledelsen kaldte ‘den gode spiral. – desværre er der endnu ikke rigtig gang i den. Derfor skal hver medarbejder ikke betale medarbejderbonus på 100 svenske kroner til Group Management (GM),“ skriver HK Luftfart.

HK Luftfart kalder det “ærgeligt“, at den gode spiral endnu ikke begyndt, men “håber og forventer“ at den nye koncernchef, Rickard Gustafson, vil være i stand til at bringe selskabet hen mod det ønskede mål.

Som målestok for vurderingen af ledelsens indsats anvender HK Luftfart tre succeskriterier, som koncernledelsen selv har defineret blandt andet i forbindelse med børsemissionen i foråret 2010.

For det første skulle SAS leve op til et økonomisk mål om en EBT-margin (Earnings Before Tax) på minimum 7 % årligt. I 2010 opnåede SAS ifølge HK Luftfart en EBT på -1,1 %.

For det andet skulle SAS levere et såkaldt CFROI (Cash Flow Return On Investment) på mindst 25 %, men nåede i 2010 blot 6,1 %. CFROI bruges af SAS-ledelsen som målestok for selskabets værdi, og jo højere procent, desto bedre.

For det tredje skulle koncernledelsen sikre, at selskabets egen “Code of Conduct – Etiske regler og retningslinjer for SAS-koncernen” overholdes.

Dette regelsæt omfatter blandt andet adfærd over for kunder, medarbejdere og samfundet, og her er det ifølge HK Luftfart et problem, at EU-kommissionen i november 2010 idømte SAS Cargo en bøde på 70,2 millioner euro.

Bøden er anket af SAS, men HK Luftfart anser det for uklart om ledelsen på dette område har overholdt målet.

Såfremt Group Management havde indfriet de tre mål ville medarbejderne i SAShave tildelt ledelsen en bonus på 100 svenske kroner per medarbejder, hvilketville svaretil omkring halvanden million svenske kroner.

Men med resultaterne i 2010 slipper medarbejderne altså for at skulle betale den omtalte bonus. Der er næppe tvivl om, at de fleste gerne havde betalt den sum, for så havde SAS været betydeligt længere fremme i sin genopretning og tjent flere penge.

Foto: Nicolas Fischer, tillidsmand i HK Luftfart.