Ingen SAS-planer om fornyet langdistance-hjælp

På trods af en stribe aflysninger i de sidste to uger har SAS ingen planer om på ny at hidkalde vikar-fly udefra til langdistance-ruterne.

I sidste uge og denne uge har SAS været tvunget til at aflyse seks langdistanceflyvninger på grund af mangel på fly. Det er især gået ud over ruten til Washington samt en enkel flyvning til San Francisco.

Indtil slutningen af oktober havde SAS et Boeing 767-fly fra amerikanske Omni Air til at vikariere når et af selskabets egne 11 Airbus-langdistancefly ikke var i stand til at møde på arbejde. Men Omni Air-flyet er fløjet hjem til USA igen efter adskillige måneders arbejde for SAS. Og derfor har SAS ikke haft andre muligheder end at aflyse flyvninger, da et fly løb ind i uforudsete tekniske problemer.

”Vi har kunnet samle det op uden de store problemer ved at sende passagererne med andre fly,” siger pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, om konsekvenserne af aflysningerne.

Parkeret i et hjørne
Problemerne har ikke fået SAS til at overveje at genindkalde Omni Air-flyet eller entrere med et andet selskab, der kan operere et langdistancefly på en wet lease-aftale. Det kunne eksempelvis være de to portugisiske selskaber HiFly og Euro Atlantic. Førstnævnte har i en periode på næsten et halvt år assisteret Norwegian og fået deres højtprofilerede langdistanceoperation på vingerne, da Norwegians egne helt nye Boeing 787 Dreamliner-fly har haft flyveforbud og været ramt af massive tekniske problemer.

Euro Atlantic blev sidste sommer hidkaldt af SAS med ultrakort varsel som nødhjælp i SAS’ mareridtssommer. En stribe af mindre hændelser gjorde flere af selskabets langdistancefly ukampdygtige. Og efter flere uge med stribevis af forsinkelser og aflysninger landede et Boeing 777-fly fra Euro Atlantic i Københavns Lufthavn og var med til at forbedre situationen.

Parkeret i Chile
Efter mareridtssommeren gik SAS ud og fandt et Airbus A340-fly magen til dem, som selskabet har syv af. Det blev lejet ind for en periode på seks år for at fungere som reservefly fra midten af juni i år. Men knap et halvt år efter den forventede leveringsdato står flyet stadig parkeret i et hjørne af Santiago’s lufthavn i Chile i fuld SAS-bemaling.

En strid mellem den tidligere bruger af flyet, chilenske LAN, og flyets ejer, Airbus, gør, at SAS ikke skal forvente at få flyet leveret før til marts næste år. Mere end ni måneder efter det, der først var planen. Det forsinkede fly betyder, at SAS allerede nu har aflyst en lang række langdistance-flyvninger i januar næste år. Det skyldes at man allerede nu ved, at mindst et fly til den tid vil være ude af loopet for at blive malet.