Ingen sommer uden Hifly i Norden

Det portugisiske flyselskab Hifly flyver af og til for Norwegian og SAS. I denne sommer vil et tredje nordisk flyselskab benytte sig af A340-fly fra Hi Fly.

Mange skandinaviske flypassagerer kender det portugisiske charterflyselskab Hifly, selvom selskabet ikke er i fast charter- eller rutetrafik fra lufthavnene i Norden.

Det hænger sammen med, at både Norwegian og SAS har benyttet selskabets langdistancefly som vikarfly, når der har været tekniske eller kapacitetsmæssige udfordringer med egne langdistancefly. Norwegian har benyttet Hifly regelmæssigt siden den 1. juni 2013, hvor der var debut på de nye ruter til New York og Bangkok. SAS benyttede Hifly tre gange sidste år, henholdsvis i januar, juni og september.

I denne sommer har Norwegian allerede gjort flittigt brug af Hifly. Således fløj selskabets A340-fly i wekenden for Norwegian på ruter fra København til Budapest og Lissabon.

Men nu har det også været nødvendigt for Finnair at indleje fly og besætninger fra det portugisiske flyselskab. Ifølge CH-Aviation skal et A340-300 fly fra Hifly betjene ruten mellem Helsinki og Miami fra den 7. juli til og med 16. august. Der er ikke angivet, hvilke operationelle årsager, der har fået Finnair til at søge hjælp fra Hifly. I dag opereres Miami-ruten med Finnairs egne A330-300 fly.

Anerkendt selskab
Hifly er en af de mest benyttede wetlease-operatører i det europæiske marked og assisterede også Eurowings, da det tyske flyselskab fik problemer ved den nylige åbning af langdistanceruter fra Köln-Bonn lufthavnen.

Selskabet har hovedkontor i Lissabon og råder over en flåde på 10 fly, hvor af ni er langdistancefly. Hifly har fem A330´ere, fire A340-fly samt et enkelt Airbus A321-200. Herudover er der to A340-300 fly i datterselskabet på Malta.

Sidste år i maj måned fik Hifly en del international omtale, da man pludselig landede i Ben Gurion-lufthavnen i Israel med et fly, der var på en langtids kontrakt for Saudia i dette selskab bemaling. Hifly havde en aftale med et selskab i den israelske lufthavn, der skulle foretage en vedligeholdelsesopgave på flyet. Det var man ikke begejstret over hos Saudia, der efterfølgende opsagde kontrakten på to A330-fly. Det statsejede saudiarabiske flyselskab krævede, at vedligeholdelseseftersyn skulle ske i lande, som Saudi-Arabien havde diplomatiske forbindelser med.

 

Relaterede artikler:

Norwegian får fast portugisisk vikarfly

Portugisiske fly til strandede Norwegian-passagerer

Hifly skal flyve for SAS

Langdistancetab på en million om dagen

Norwegian har fundet sin Dreamliner-erstatning