Iran vil bygge 100-sæders passagerfly

Iran har planer om at producere egne kommercielle passagerfly med op til 100 sæder. Der er et stort potentiale i landet, lyder det fra landets civile luftfartsorganisation.

Et nyt land har meldt sig ind i kampen om at producere store passagerfly.

Den civile luftfartsorganisation i Iran (CAO) meddeler, at landet planlægger at etablere en produktionslinje for blandt andet et kommercielt passagerfly med op til 100 sæder. Det skriver Tehran Times. CAO vil i samarbejde med Irans forsvarsministerium etablere produktionslinjen.

”Vi har planlagt at bygge fly med 70 og 100 sæder i Iran, og i denne henseende underskrev vi en Memorandum of Understanding (MoU) med forsvarsministeriet for at kunne bruge landets eksisterende militære kapacitet til konstruktionen af kommercielle fly,” siger Touraj Dehqani Zanganeh, der er leder af CAO.

Endnu en MoU vil blive underskrevet af CAO og Irans hovedkvarter for udvikling af avanceret luftfarts- og transportteknologi. Dette for at drage fordel af hinandens kapaciteter til at realisere planerne om at udvikle eget passagerfly.

Stort potentiale i landet
Projektet med at udvikle et passagerfly er på det helt tidlige stadie, men ifølge Touraj Dehqani Zanganeh er der allerede opnået betydelige fremskridt i processen. Han mener, at Iran besidder en tilstrækkelig viden til at bygge eget fly.

”Der er mange vidensbaserede virksomheder etableret i landet med store potentialer. Mapna og et andet firma bygger i øjeblikket gasturbiner, og vi hjælper dem med at bygge flymotorer,” siger han.

CAO arbejder også på at udvikle egen flysimulator, og der er således store planer i Iran om at tage vare på egen luftfartsfremtid. Efter genindførslen af en række amerikanske sanktioner mod Iran ønsker landet ikke længere at være afhængig af fly og reservedele fra eksempelvis Boeing og Airbus.

Tiden vil vise, hvorvidt Iran lykkes med at færdigudvikle og producere et 100-sæders passagerfly. Hvis projektet bliver succesfuldt, kan Iran slutte sig til Frankrig, Tyskland, USA, Canada, Brasilien, Kina og Rusland, der alle enten har kort eller lang erfaring med at producere kommercielle passagerfly.

 

Relaterede artikler:

Omstridt iransk flyselskab vender tilbage til CPH

Iran Air flyver igen til Europa

Sverige tillader igen direkte Iran-flyvninger