Islandsk ulykkesfly var 17 timer forsinket

Et Dash 8-100 rutefly fra Air Iceland havarerede fredag middag lokaltid i lufthavnen i Nuuk på Grønland. Flyet skulle have været afsted fra Reykjavik mod Grønland allerede torsdag, men vejrforholdene betød udsættelse til fredag. Kraftig vind på tværs af banen skulle angiveligt være årsagen til havariet, hvor 31 passagerer og 3 besætningsmedlemmer slap uskadt.

Af Ole Kirchert Christensen [email protected]

Et rutefly fra Air Iceland af typen De Havilland Canada Dash 8-100 havarerede fredag kl. ca. 13.30 lokal tid (16.30 dansk tid)under landing i lufthavnen i Nuuk på Grønland. Flyet med rutenummer NY223 gled af landingsbanen og ramt ind i et snedækket område ved en klippeskrænt udenfor højre side af bane 23.

Alle 31 passagerer og 3 besætningsmedlemmer ombord på flyet slap uskadt og kunne selv forlade flyet. Derimod opstod der store skader på flyet, idet højre landingsstel kollapsede, mens flyets næse og højre propel samt motor er blevet beskadiget.

Flyet skulle oprindeligt have været afsted fra Reykjavik torsdag aften kl. 19.45 lokal tid med forventet ankomst kl. 20.30 lokal tid i Nuuk. Men vejrfoholdene tvang Air Iceland til atudsætte flyvningen til fredag.

Fredag morgen kl. 10.40 lokal tid afgik flyet fra Reykjavik med kurs mod Nuuk, men blev undervejs omdirigeret til Kulusuk på grund af vejrforholdene. Efter at have foretaget en optankning i Kulusuk, valgte flyets kaptajn at flyve til Nuuk, hvor landingen foregik med en særdeles kraftig sidevind fra venstre.

Ifølge lokale medier rapporterede passagererne om en særdelesvoldsom turbulens under landingen, hvor landingsstellet efterfølgendebrød sammen og flyet gled af banen.

Repræsentanter fra Havarikommissionen i Roskilde skal nu foretage undersøgelser af uheldet, der lukkede lufthavnen i Nuuk det meste af dagen i fredags.

Dash 8-100 flyet blev leveret til Air Iceland i 2006 efter at have været ombygget hos flyproducenten Bombardier fra en såkaldt 102A-version til en 106-version. Flyet med registrering TF-JMB er produceret i 1992 og blev oprindeligt leveret til det amerikanske luftfartsselskab Mesaba Airlines.

Air Iceland flyver mellem Island og Grønland i konkurrence med Air Greenland. Grønlands Selvstyre indgik i begyndelsen af 2011 en omstridt aftale med Air Iceland, der er udpeget til at transportere Selvstyre-medarbejderne mellem Nuuk og København via Reykjavik.

Foto: Et fly af typen Dash 8-100 fra Air Iceland forulykkede fredag under landingen i Nuuk på Grønland.