(Foto: PR)

Air Iceland skifter til Keflavik Lufthavn

Fra sommeren 2016 vil Air Iceland flyve to af selskabets ruter til Grønland fra Keflavik Lufthavn i stedet for indenrigslufthavnen i Reykjavik.

Islands hovedstad Reykjavik serviceres af to lufthavne. Reykjavik Airport (RKF) afvikler primært indenrigstrafikken på vulkanøen i Nordatlanten, mens Keflavik International Airport (KEF) næsten udelukkende er udenrigslufthavn.

Air Iceland er det største flyselskab i Reykjavik-lufthavnen, hvorfra selskabets ruter til og fra Grønland også hidtil har udgået fra. Dette vil der blive ændret på i det kommende sommertrafikprogram, hvor Air Iceland flytter dele af Grønland-trafikken til Keflavik-lufthavnen.

Der bliver tale om ruterne til Kangerlussuaq og Narsarssuaq, der flyttes til Keflavik, mens Nuuk, Kulusuk og Ilulissat fortsat vil blive betjent fra Reykjavik. Kangerlussuaq er en ny destination for Air Iceland, mens de øvrige fire grønlandske destinationer findes i rutenetværket i dag.

“Siden vi købte de første Bombardier-fly i 2006, har vi målrettet udvidet antallet af destinationer og udvidet antallet af afgange til Grønland. I Kangerlussuaq er der en voksende turisme, og en rute dertil passer godt ind i vores målsætning om at være med i opbygningen af turismen i Grønland,“ siger Air Icelands direktør Árni Gunnarsson.

Der flyves to gange ugentligt med fly af typen Bombardier Q400 mellem Keflavik og de to grønlandske lufthavne.

Med flytningen af de to ruter til Keflavik bliver passagergrundlaget øget betydeligt, da det vil være muligt at medtage transferpassagerer fra Icelandairs mange internationale ruter.

Lille og stor lufthavn
Reykjavik Airport ligger i Vatnsmyri blot to kilometer fra det centrale Reykjavik, mens Keflavik International ligger 50 kilometer sydvest for den islandske hovedstad.

Den lokale lufthavn i Reykjavik ligger tæt ved Landspitali Universitetshospital og spiller en vigtig rolle i forbindelse med ambulanceflyvninger til og fra de afsidesliggende områder på øen.

Reykjavik Airport havde i 2014 365.000 passagerer, hvilket for sammenligningens skyld svarer til det nuværende årlige passagertal i Aarhus Lufthavn. Den internationale lufthavn i Keflavik har en helt anden størrelse, da lufthavnen er centrum for flyvinger til Europa og Nordamerika, hvor især Icelandair er dominerende. Selskaber som WOW air og Delta Air Lines flyver også mellem Keflavik og USA.

I 2014 rejste næsten 3,9 mio. passagerer gennem Keflavik-lufthavnen, og i 2015 ventes dette tal at blive på den pæne side af fire millioner. Inden længe vil den islandske storlufthavn således snappe norske Trondheim Lufthavn i haserne og dermed blive den ottende største lufthavn i Norden.