Japansk-kinesisk krise påvirker flytrafikken

Den tilspidsede strid mellem Kina og Japan over en lille øgruppe påvirker flytrafikken.

De to asiatiske stormagter Kina og Japan er for alvor kommet på kant af hinanden over en lille ubeboet øgruppe, som den japanske regering netop har købt af en privat mand. Men kineserne mener, at øerne tilhører dem.

De otte små ubeboede øer, der er stridens kerne, har tilsammen et areal på syv kvadratkilometer. Til sammenligning har Københavns Lufthavn et areal på knap 12 kvadratkilometer. Men det afholder ikke landene fra at tage konflikten så alvorlig, at det går ud over flytrafikken mellem de to lande. Mange japanere og kinesere er simpelthen holdt op med at rejse mellem de to lande.

I sidste uge besluttede kinesiske Hainan Airlines at lukke sin rute mellem Beijing og Okinawa i Japan som følge af faldende passagertal. China Eastern udskød åbningen af en ny rute fra Shanghai Pu Dong til Sendai i Japan. Ruten skulle være åbnet 18. oktober med tre ugentlige flyvninger. Det er nu udsat til februar næste år.

Air China meddelte i denne uge, at det ogsåmidlertidigt lukkertre ruter og skruer ned for blusset på tre andre ruter som følge af krisen.I den japanske udgave af selskabets pressemeddelelse om ændringerne, fremgår det dog som om, årsagen er mangel på ledig flykapacitet.

Reducerer antal
På den anden side af det Østkinesiske hav besluttede Japan Airlines i sidste uge at reducere antallet af flyvninger på en række centrale ruter mellem japanske og kinesiske storbyer. Ruten mellem Osaka og Shanghai Pu Dong reduceres fra to til en daglig flyvning. Ruten fra Tokyo Narita til Shanghai Pu Dong reduceres fra tre til to daglige rotationer, mens Tokyo Narita – Beijing skæres ned fra to til en.

I denne uge er det andet store japanske selskab, ANA, fulgt efter. ANA aflyser ikke flyvninger, men indsætter fra midten af oktober mindre fly på ruter fra Osaka og Tokyo til Beijing.

De to japanske selskabers nedskæringer er dels et udtryk for at rigtig mange både kinesere og japanere vælger ikke at ville flyve mellem de to lande som følge af striden. Desuden er det også et udtryk for selskabernes opbakning til den japanske stat i den eskalerende konflikt.

Strategisk vigtige
Både dekinesiske og de japanske luftfartsselskaber lægger ikke skjul på, at det er den spændte situation mellem de to lande, som resulterer i nedskæringerne.

Øerne kaldes på japansk for Senkaku øerne, mens deres kinesiske navn er Diaoyu øerne. En strategisk vigtig placering nær fiskeområder og stærkt trafikerede sejlruter midt mellem Kina, Japan og Taiwan gør øerne ombejlet af alle tre lande. Japan og Kina har været på kant over ejerskabet til øerne gennem mange år. Men konflikten er blevet optrappet efter at en privat ejer af øerne har solgt dem til den japanske stat.