Boeing 737-400 fragtfly fra Jet Time.

Jet Time får fjerde fragtfly

På under et år har danske Jet Time opbygget en fragtforretning, som snart udvides med et fjerde fly.

I oktober sidste år fik det danske flyselskab Jet Time sit første rendyrkede fragtfly, da selskabet tog et Boeing 737-400SF fly i brug. Til september, under et år senere, sætter Jet Time sit fjerde fragtfly i drift.

Det nye fly bliver også et Boeing 737-400 fly, som netop nu er ved at blive ombygget fra passager- til fragtfly hos et firma i Florida i USA.

Flyet bliver kolleger med to Boeing 737-400SF og et Boeing 737-300SF, som Jet Time har fået i flåden de sidste 10 måneder. De tre eksisterende fly arbejder fast for et europæisk kurérfirma med at flyve pakker og post på kryds og tværs af Europa om natten. Det fjerde fly skal lave det samme.

Tilgangen af fragtfly giver Jet Time mulighed for at sprede sine aktiviteter ud på flere områder og blive mindre sårbare, hvis der sker ændringer på ét område.

”Fragtforretningen er det tredje ben, som vi hele tiden har ønsket os, da charterforretningen kører op og ned,” forklarer Jet Times direktør, Klaus Ren, til CHECK-IN.dk.

Bundet op
Jet Times primære beskæftigelse er fortsat at flyve seriecharter for en lang række charterarrangører i Norden samt en del ad hoc-charter, sådan som man har gjort fra selskabets fødsel i 2006. Den produktion varetages i dag med omkring 13 Boeing 737-300 og -700 fly.

Det er en produktion, der er bundet op på store kontrakter med charterarrangørerne om flyvninger henover eksempelvis en hel sommersæson. Selskabet skal altså ikke selv ud at sælge billetter, men sælger kun ”hele” fly. Det betyder dog også, at eksempelvis uroen i Egypten og det afledte markante fald i antallet af charterrejsende til landet, i sidste ende påvirker Jet Time.

Mere wet lease
Et andet vigtigt ben i Jet Time’s forretning er operationen af indtil videre seks ATR72-600 fly for SAS på en række feederruter ind til København og Stockholm Arlanda samt betjeningen af en række tyndere ruter i Norge. Det startede i oktober sidste år med idriftsættelsen af de to første spritnye ATR72-600 fly. Og til oktober sættes yderligere to fly i drift, så Jet Time kommer op på at operere i alt otte ATR72-fly i SAS-bemaling.

Der er ingen aktuelle drøftelser om at udvide det samarbejde med flere ATR-fly. Men Jet Time er generelt interesseret i at gøre det mere i wet lease-flyvninger for andre flyselskaber. Det kaldes også ACMI, som står for aircraft, crew, maintenance og insurance. Det er hvad Jet Time tager sig af. Betaling for brændstof, landingsafgifter, handling og så videre er en opgave for det luftfartsselskab, som hyrer Jet Time ind. I dag benytter blandt andre Air Greenland og SAS sig af Jet Time i kortere og længere perioder.

Men Klaus Ren så gerne at ACMI-forretningen blev større med længere kontrakter.

”Vi kunne godt tænke os at gro på ACMI-markedet og måske få 2-3 fly på faste ACMI-aftaler. Og det kunne både være ATR72-fly og Boeing 737-fly,” siger Klaus Ren.

Sidste skud på stammen
De tre nuværende Jet Time-fragtfly har registreringerne OY-JTI, -JTJ og JTK.

OY-JTIvar Jet Times første rene fragtfly. Boeing 737-400 flyet er omkring 23 år gammelt og har en fortid som passagerfly hos blandt andre Aer Lingus og AeroSvit Airlines. OY-JTJ er et 26 år gammelt Boeing 737-300 fly, som havde stået parkeret siden 2009, hvor det fløj for det nu konkursramte spanske fragtselskab Saicus Air, indtil det kom i sving for Jet Time i starten af i år. Flyet startede sit liv som passagerfly for blandt andre US Airways inden det i 2006 blev konverteret til at være et rent fragtfly.

Det sidste skud på stammen, OY-JTK, er en 22 år gammel Boeing 737-400, som tidligere har fløjet for blandt andre Malaysia Airlines og Aerosvit.

Jet Time har i flere år opereret to Boeing 737-300QC (quick change) fly, som er udstyret med en stor fragtdør forrest i kabinen. På den måde kan flyene hurtigt ændres fra passager- til fragtfly. Ulempen ved QC-flyene er imidlertid, at hattehylderne ikke kan tages ud af flyet. Og det betyder, at kurérselskaberne skal bruge særlige fragtcontainere på flyene. Derfor foretrækker de rene fragtfly.