Jet Time iværksætter akut redningsplan

Et underskud på 70 mio. kroner i sidste regnskabsår får Jet Time til at iværksætte det, som ledelsen i et internt brev kalder en akut redningsplan. Den er nødvendig for at sikre selskabets overlevelse.

Det danske flyselskab Jet Time har iværksat en akut redningsplan, efter at selskabet kom ud af det seneste regnskabsår med et underskud på 69,9 mio. kroner og en omsætning, der var langt lavere end budgetteret. Det skriver Jet Times direktør Klaus Ren til selskabets godt 600 medarbejdere i et internt brev, som CHECK-IN.dk er kommet i besiddelse af.

”Det meget utilfredsstillende resultat gør, at vi iværksætter en akut redningsplan for at sikre, at vores fælles arbejdsplads kommer sikkert gennem udfordringerne og atter bliver en lønsom forretning,” skriver Klaus Ren.

Planen skal gennemføres de næste 100 dage. Og det er direkte nødvendigt for selskabets fortsatte overlevelse, at planen blive gennemført med succes, understreger direktøren.

”Arbejdet de næste 100 dage er nødvendigt for Jet Times fortsatte overlevelse, og det er afgørende, at der findes 20 millioner kroner, hvis virksomheden fortsat skal kunne løbe rundt,” skriver Klaus Ren i det interne brev.

Bedt banken om støtte
Situationen er så alvorlig, at selskabet i de seneste måneder har måtte bede selskabets aktionærer og bankforbindelse om at træde til.

”Underskuddet har i sagens natur gjort et grimt indhug i selskabets egenkapital og kassebeholdning, og det har for første gang i seks år været nødvendigt at bede aktionærerne og banken om økonomisk støtte gennem vintersæsonen,” skriver Klaus Ren i brevet til medarbejderne.

Konfronteret med oplysningerne i det interne brev maner Klaus Ren dog til besindighed. Situationen er ikke så alvorlig, som man kunne få indtryk af i brevet, understreger Jet Time-direktøren.

”Det handler ikke om at redde Jet Time her og nu, men handler om at sikre, at vi også har Jet Time om fem eller 10 år,” forklarer Klaus Ren til CHECK-IN.dk.

”Vi skal bruge de næste 100 dage på at møblere godt og grundigt om, så driften bliver mere lønsom fremadrettet. Når en virksomhed gror så hurtigt som vi har gjort, så trænger den nogen gange til et hovedeftersyn,” påpeger Klaus Ren.

Nye kunder og aktiviteter
Redningsplanen består af fire elementer. For det første skal arbejdet med en strategiplan for 2015 – 2018 påbegyndes. Den skal opsætte de mål, som selskabet skal arbejde efter på længere sigt. For det andet skal der arbejdes målrettet med at skabe mersalg. Det gælder både når selskabets stewardesser sælger spiritus, chokolade og parfume til chartergæster på flyene til og fra Sydeuropa. Her ligger Jet Time ifølge Klaus Ren en del bag konkurrenterne.

Men det handler også om at finde nye kunder og aktiviteter som supplement til de eksisterende forretninger. I dag har Jet Time tre ben. Største aktivitetsområde er seriecharter for charterselskaber til Sydeuropa og Nordafrika og ad-hoc charter for virksomheder, organisationer og lignende. Et område med store sæsonudsving. Det andet aktivitetsområde er fragtflyvninger, hvor selskabet i dag opererer fire rene Boeing 737-fragtfly på en fast kontrakt for et større europæisk kurérfirma. Og endelig så opererer Jet Time otte ATR72-turbopropfly på en wet lease-aftale for SAS.

Både fragtflyvningerne og arbejdet for SAS er kommet til inden for de seneste halvandet år og har betydet, at selskabet er vokset fra omkring 400 medarbejdere til i dag over 600 medarbejdere.

20 millioner kroner
Tredje element i redningsplanen er et såkaldt resultatforbedringsprojekt. Det blev oprindeligt søsat i forsommeren 2014 og har allerede indbragt 10 millioner kroner i besparelser. Jet Time’s ledelse ser dog stadig en række muligheder for yderligere gevinster. Det er således målet at finde yderligere 20 millioner kroner på den eksisterende drift i det indeværende regnskabsår, der løber frem til udgangen af august.

Endelig så skal en række organisationsændringer ”følges til dørs”, så ændringerne giver gevinst i de daglige arbejdsgange. Her kommer den tidligere Star Tour-direktør, Birthe Madsen, til at spille en vigtig rolle. Hun startede ved årsskiftet i Jet Time som vicedirektør med ansvar for forretningsudvikling og organisation.