Boeing 737-300 fra Jet Time (OY-JTD). (Foto: Björn Strey | Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license.)

Jet Time vil være betydelig aktør i ACMI-markedet

Jet Time har netop indgået ACMI-aftaler med Norwegian og airBaltic, og det danske flyselskab ønsker på sigt at være en betydelig spiller i ACMI-markedet.

Det går tilsyneladende godt hos Jet Time, der rapporterer om fyldte ordrebøger for den kommende sommer samt til vintertrafikprogrammet 2017/18. Til hvilken pris flyene er solgt, og hvorvidt omkostningsniveauet er bragt ned som følge af den turn-around, som det danske flyselskab er i gang med, forlyder der dog intet om.

I stedet rapporterer Jet Time om nye kunder i butikken i det såkaldte ACMI-marked, hvor Jet Time tilbyder lease at fly med besætninger for kortere og længere perioder. En af de ny kunder er lettiske airBaltic, som Jet Time skal flyve for fra basen i Riga i en syv ugers periode fra den 1. maj til den 18. juni. Det er et af selskabets ældre Boeing 737-300 fly, der får denne opgave.

Jet Time har netop taget hul på en kontrakt med Norwegian, hvor Jet Time har stillet et Boeing 737-300 fly til rådighed i en fem ugers perioden fra den 26. marts til den 30. april. Dette fly skal baseres i Rom-Fiumicino lufthavnen og skal gennemføre fire daglige operationer på en rotation, der hedder Rom-København-Rom-Oslo-Rom.

Herudover skal Jet Time som sædvanligt flyve på vegne af Air Greenland mellem København og Narsarsuaq i sommertrafikprogrammet fra den 15. juni og frem til og med den 2. september, mens den treårige aftale med TUIFly om at operere to af selskabets Boeing 737-800 fly vil fortsætte i vintertrafikprogrammet 2017/18 samt igen i 2018/19.

Betydelig aktør på ACMI-marked
Før Jet Time gik ind i markedet for fragtflyvning og ACMI-produktion for SAS med ATR72-fly, var der stort set tale om en rendyrket charterflyselskab. Men fremover skal der satses noget mere på ACMI-markedet med Boeing 737-flyene, som Jet Time har mange års erfaring i at operere.

“Vi vil gerne fremadrettet blive en endnu mere markant aktør i ACMI-segmentet. Det er et interessant område at vokse i, og vi ser en oplagt forretningsmulighed, da vi kan tilbyde fleksibilitet samtidig med, at vi kan gå ind og levere et godt produkt. Det kunne vi godt tænke os at få nogle flere succeser på. Der er hård konkurrence, og vi er ikke bundet op på stor kapacitet, der skal ud i det marked. Vi vil step-by-step gå ind i det her, og vi vil gerne på sigt være en betydelig spiller i markedet,” forklarer Jet Time-direktøren.

Tilpasningen til en egentlig enhedsflåde er godt på vej. Ved udgangen af april måned flyver Jet Time for sidste gang med Boeing 737-400 fragtflyene, og ved udgangen af august har Jet Time fløjet den sidste tur med ATR72-600 fly på vegne af SAS. Dermed vil Jet Time ved indgangen til vintertrafikprogrammet 2017/18 beskæftige seks Boeing 737-700 fly, som skal danne grundstammen i den fremtidige flåde.

”Det er en rejse vi er på. Det er noget med at komme tilbage til en mere enkel forretningsmodel. Vi står tilbage med Boeing 737 på en enhedsflåde fordelt på charter og ACMI. Det er en stor transformation for selskabet, som alle medarbejdere dagligt kæmper fornemt for at vi lykkes med,” fastslår Jørgen Holme.

 

Relaterede artikler:

Lars Thuesen: Tæt på køb af airBaltic-aktier

Jet Time udfaser fly på stribe

Norwegian wetleaser hos Jet Time

Slut med fragtflyvning hos Jet Time

Jet Time forventer at blive rentabel i 2016/17