Panelet debatterer i terminalen i Billund Lufthavn. (Foto: Christian Granhøj Skouboe)

Kandidater diskuterede passagerafgift i Billund

Den grønne omstilling i luftfarten var blandt de emner, som et panel af håbefulde folketingskandidater kom med deres holdning til, da Billund Lufthavn havde inviteret til valgmøde.

Præcis en uge før, at borgere på tværs af landet skal til stemmeurnerne, havde Billund Lufthavn inviteret til valgmøde med paneldebat, der blev afviklet i samarbejde med JydskeVestkysten.

Scenen var sat i terminalen, hvor stolerækker var stillet op til publikum, mens politikerne var placeret bag små caféborde betrukket med hvid dug samt behørigt med valgplakater og bannere med deltagernes respektive partinavne. Debatten blev desuden filmet og sendt live på internettet.

De deltagende politikere var Hans Christian Schmidt fra Venstre, Socialdemokratiets Benny Engelbrecht, Niels Flemming Hansen fra Konservative, Henrik Dahl fra Liberal Alliance samt Nye Borgerliges partiformand Pernille Vermund.

De fik selskab af Susanne Eilersen fra Dansk Folkeparti, Enhedslistens Søren Egge Rasmussen, Kenneth Fredslund Petersen fra Danmarksdemokraterne, Moderaternes Kasper Søstrøm Müller samt Bjarne Lastein, der er opstillet for Radikale Venstre.

Vil sænke skatter og give bedre vilkår
Da debatten gik i gang, var der fortsat ledige pladser at få, men arrangementet var både godt besøgt af personer, der havde relation til lufthavnen som enten tidligere eller nuværende ansatte i branchen samt andre tilhørere, der var mødt op for at lytte til diskussionerne. Det var både borgere, pressefolk og politikere, som ikke var en del af panelet.

Arrangementet startede med, at nyhedsredaktør og redaktionschef fra JydskeVestkysten Rikke Baltzer bød velkommen. Hun var udpeget som ordstyrer under debatten. Formatet var tre runder med hvert sit emne, og derefter fik både det fremmødte publikum og dem, der kiggede med på internettet, mulighed for at stille spørgsmål.

Debatten startede med en spørgerunde, hvor deltagerne skulle svare på, hvordan erhvervslivet konkret ville kunne mærke det, hvis de blev valgt. Svarerne var blandt andet mindre beskatning, ændrede rammevilkår samt at tage ved lære af de erfaringer, som er blevet gjort i vores nabolande med hensyn til samarbejde mellem det private erhvervsliv og de offentlige instanser.

Turisme var omdrejningspunktet for anden runde. Her blev kandidaterne bedt om at svare på, hvad de mener, at det det vigtigste værktøj til at sikre den dansk turisme i fremtiden er. Her var bedre muligheder for branding, ændrede støtteordninger og rammevilkår samt fjernelse af afgift for at køre over Storebæltsbroen blandt forslagene.

Uenige om formålet med afgift
Kandidaternes debatlyst var stor, og talestrømmen blev kun afbrudt, når der blev udsendt sikkerhedsmeddelelser over højttalersystemet i lufthavnen.

Punkt tre drejede sig om den grønne omstilling med et særligt fokus på luftfarten, hvor den eventuelt kommende passagerafgift på 13 kroner, som den siddende regering har foreslået, var et emne, der fyldte det meste.

Enhedslistens Søren Egge Rasmussen argumenterede for, at afgiften burde være så høj, at den ville fungere adfærdsregulerende og få folk til at flyve mindre. Det var særligt Socialdemokratiet samt partierne i blå blok dog ikke enige i, da de i stedet mente, at den burde fungere som en katalysator til at udvikle grønne teknologier sådan, at man fortsat kan flyve med god samvittighed.

Diskuterede flytrafikkens klimabelastning
Adspurgt om han synes, at det er retfærdigt, at der indføres en afgift, svarede Søren Egge Rasmussen.

”Ja, det er det. Vi er nødt til at få reduceret klimabelastningen fra flytrafikken. Det er helt vildt, at der ikke er en afgift på flybrændstof. Flyafgifter er nødvendige at indføre.”

Det var tidligere transportminister Hans Christian Schmidt dog ikke enig i, og han argumenterede for, at flyvninger har et mindre miljøaftryk, end det ofte fremføres i debatter.

”Man skal huske, at fly i dag bliver fyldt op, fordi det er økonomisk. Når man regner ud, hvad de udleder, vil man finde, at de ligger ret lavt i klimabelastningen.”

13 kroner vil gøre en forskel
Ordstyreren spurgte derefter Benny Engelbrecht, der er forhenværende transportminister, om, hvilken forskel den foreslåede passagerafgift på 13 kroner per billet vil gøre.

”Den vil gøre den forskel, at man har råd til at producere det flybrændstof, så man kan flyve indenrigs uden at udlede CO2. Det udgør en relativt lille del af den samlede trafik, men det er overskueligt at kunne demonstrere, at man kan flyve klimaneutralt. Dét, at kunne demonstrere, at man kan flyve ægte grønt vil være væsentligt.”

Slutteligt blev der besvaret spørgsmål fra både tilhørerne i Billund Lufthavn og dem, der havde set med på lufthavnens Facebook-side. Spørgsmålene drejede sig blandt andet om, hvorvidt prisen for et dansk pas er for høj, ekspropriation i forbindelse med udbygning af motorvejsnettet samt om atomkraft bør være en energikilde, som Danmark skal fokusere på.


Relaterede artikler:

Billund Lufthavn går ind i valgkampen

Danskerne bakker op om passagerafgift

Regeringen vil indføre passagerafgift på 13 kroner