Forsvarsminister Nicolai Wammen skal forklare hvordan Forsvaret i fremtiden vil undgå et kaos magen til det, der prægede udskiftningen af Afghanistan-soldater i august.
Historien om Forsvarets brug af det litauiske flyselskab Small Planet Airlines er historien om sagen, der ikke vil dø. I hvert fald ikke politisk. Daværende forsvarsminister var flere gange i foråret i samråd i Folketingets forsvarsudvalg på baggrund af blandt andet CHECK-IN.dk’s skriverier om sikkerheds- og arbejdsforhold i forbindelse med Small Planet Airlines’ flyvninger med danske soldater mellem Danmark og Afghanistan.
Den 9. august var der skiftedag på forsvarsministerposten hvor Nick Hækkerup blev skiftet ud med Nicolai Wammen. Og nu lander sagen om Small Planet Airlines også på den nye ministers bord.
Kaos i august
Det er Venstres forsvarsordfører Troels Lund Poulsen, der trækker Wammen ind i sagen. Troels Lund Poulsen vil således i løbet af oktober indkalde til endnu et samråd om sagen i Folketingets forsvarsudvalg.
Denne gang handler det ikke om aflønningen af selskabets piloter og stewardesser eller om at Small Planet ikke har den såkaldte IOSA-certificering, som ellers er normal praksis blandt wet-lease operatører. En IOSA-certificering betyder, at kunden slipper for selv at lave en grundig auditering af selskabet.
På dagsordenen er derimod det kaos der opstod i starten august, da mere end 600 soldater inden for en periode på cirka 10 dage skulle flyves hjem fra Afghanistan og 300 soldater skulle flyves den anden vej.
I den kontrakt som transportselskabet DSV på vegne af Forsvaret havde indgået med Small Planet Airlines om flyvninger en gang om ugen fra Roskilde og Karup til Camp Bastion i Afghanistan, fremgik det tydeligt, at Small Planet Airlines skulle være i stand til at gennemføre ekstra mange flyvninger i starten af august og februar, når de danske soldater skiftes ud efter et halvt års tjeneste.
Tekniske nedbrud
Small Planet Airlines hovedbeskæftigelse er flyvninger med blandt andet britiske chartergæster i sommermånederne og derfor var selskabet ikke i stand til at stille med ekstra kapacitet til at gennemføre de danske rotationsflyvninger.
Forsvaret og DSV forsøgte derfor at få et amerikansk selskab til at tage sig af flyvningerne. Men de sprang fra få uger før. Og derfor måtte de mange soldater flyves hjem primært med hjælp fra det britiske forsvar, der har sine egne passagerfly til den slags troppetransporter. Men det betød, at mange soldater skulle en omvej via den britiske base Brize Norton. Og mange af de soldater, som sikrede sig en direkte flyvning fra Camp Bastion til Danmark, blev alligevel mange timer forsinket på grund af tekniske nedbrud på fly, som Forsvaret havde skaffet fra et udenlandsk wet-lease selskab.
Troels Lund Poulsen vil gerne have Nicolai Wammens svar på hvilke konsekvenser det eventuelt får for Small Planet Airlines, at de ikke kunne stille med den ekstra kapacitet, som det ellers blev krævet i udbudsmaterialet.
Udløber til marts
Til februar skal Forsvaret igen udskifte et stort antal soldater. Og Troels Lund Poulsen er derfor også interesseret i at høre forsvarsminister Nicolai Wammen forklare hvad man vil gøre for at undgå et kaos magen til det, der opstod i august.
Small Planet Airlines’ flyvninger med de danske soldater er en del af en rammeaftale om lufttransport, som Forsvaret har med DSV. Det er formelt DSV, der har chartret Small Planet Airlines til at stå for at udføre selve passagerflyvningerne, da DSV ikke selv driver flyselskab.
DSV’s aftale med Small Planet Airlines løber til årsskiftet, men bliver sandsynligvis forlænget. Rammeaftalen mellem Forsvaret og DSV løber frem til udgangen af marts næste år.