Efter blot 15 måneder i luften må det australske lavprisflyselskab Bonza indstille flyvningerne, mens der undersøges, om det er muligt at sikre penge til fortsat drift af selskabet.
Under coronapandemien var der mange nye flyselskaber, der så dagens lys, og nogle er også lukket igen. Det kan også blive tilfældet for australske Bonza Aviation, der driver forretningen under navnet Bonza.
Bonza har tirsdag indstillet alle flyvninger, mens man afsøger, om der kan tilføres ny kapital. Det fremgår af en opdatering på selskabets hjemmeside.
“Bonza har midlertidigt suspenderet de flyvninger, der skal gennemføres i dag (tirsdag den 30. april), da drøftelser i øjeblikket er i gang om virksomhedens fortsatte levedygtighed. Vi undskylder over for vores kunder, som er påvirket af dette, og vi arbejder så hurtigt som muligt på at finde en vej frem, der sikrer, at der er vedvarende konkurrence på det australske indenlandske luftfartsmarked.”
Kun 15 måneder i luften
Flyselskabet blev etableret i oktober 2021 med hjælp fra det amerikanske investeringsselskab 777 Partners, der også er aktionær i det canadiske lavprisflyselskab Flair Airlines samt ejer af fire mellemstore europæiske fodboldklubber.
Bonzas stifter og nuværende CEO er Tim Jordan, der blandt andet tidligere har været ansat hos Virgin Blue (Virgin Australia).
Ifølge Tim Jordan var Australien på tidspunktet for etablering af Bonza det eneste støre luftfartsmarked, der ikke havde et uafhængigt lavprisflyselskab til indenrigstrafik. Han mente, at Bonza ville komme til at betyde øget konkurrence og give større rejsemuligheder for den almindelige australier.
Selskabet sendte første fly på vingerne den 31. januar 2023, og det blev således blot til 15 måneder i luften før den finansielle nødlanding.
Enhedsflåde af Boeing 737 MAX
Bonzas rutenetværk har primært været opbygget omkring det østlige Australien, især omkring Brisbane og Melbourne. Selskabets baser har været i Gold Coast Airport, Melbourne-Tullamarine Airport og i Sunshine Coast Airport.
Selskabet havde fra begyndelsen planer om en enhedsflåde bestående af Boeing 737 MAX 8, som det også var tilfældet for “søsterselskabet” Flair i Canada.
I dag beskæftiger Bonza blot fire Boeing 737 MAX 8, mens yderligere to fly af samme type er på vej ind fra netop Flair. Derudover måtte Bonza i 2023 tilbagelevere to fly til leasingselskabet, og disse fly beskæftiges i dag i Europa hos polske Enter Air.
Relaterede artikler:
Farnborough – dag 2: Endnu en stor ordre på MAX-fly