Boeing 737-fly fra SAS i Norge.

Kapacitetsproblemer tvinger SAS til aflysninger

Igennem den seneste uges tid har SAS været nødsaget til at aflyse en række nordiske og europæiske flyvninger, da tre fly er taget ud af produktion. Antallet af aflysninger løber op i mere end 50 afgange i løbet af de seneste 7 dage, hvorfor selskabets højtprofilerede regularitet lige nu er under pres.

SAS har for nylig annonceret, at den udbudte sædekapacitet skal skrues op, så selskabet kan genvinde tabte markedsandele, der har været forårsaget af sparerundermed omfattende kapacitetsreduktioner siden 2008.

Men i øjeblikket kniber det med med blotat kunne gennemføre produktionen i den nuværende fartplan. I sidste uge og de kommende dage har SAS været nødsaget til at aflyse en række flyvninger p.g.a. kapacitetsproblemer.

Selskabet har i øjeblikket tre fly taget ud af produktion af tekniske årsager. Et norsk indregistreret SAS-fly af typen Boeing 737-600 bleveksempelvis for nylig beskadiget på landjordeni Edinburgh Airport. SAS måtte sidst i augusthjemtage flyet til Stockholm, hvor det uden passagerer fløji lav højde over Nordsøen, da der ikke kunne flyves med tryk i kabinen.

“De omtalte aflysninger skyldes bl.a., at vi har de tre enheder ude af produktion. Hvis vi får et presset trafikproblem, som følge af, at vi har fly ude af produktion, så vil det også få en indflydelse på crew-situationen.Men set i forhold til en daglig produktion på ca. 850 flyvninger, fylderaflysningerne ikke meget. Vi har stadig en tårnhøj regularitet,“ siger Mikkel Thrane, pressechef hos SAS i Danmark, til CHECK-IN.dk.

Men de aktuelle aflysningerkan trods alt være nok til at bringe SAS-regulariteten ned under 99 %.SAS har i månederne maj, juni og juli måned været et af de mest præcise luftfartsselskaber i Europa.Men også regulariteten (antallet af gennemførte afgange i forhold til fartplanen) harværet meget høj. Alene i juli måned blev kun 0,27 % af samtlige flyvningerannulleret.

Men i øjeblikket er dette tal tre- eller firedoblet, idet regulariteten angiveligtlige nu er på vej ned under 99 %.

SAS har indenfor den seneste uges tid aflyst lidt mere end 50 afgange fra hovedlufthavnene i København, Stockholm og Oslo. Dette endda på trods af, at SAS i flere tilfælde har indchartret bl.a. danske JetTime og andre operatører til at gennemføre flyvninger. Heruodver har selskabet også indsat langdistanceflyet Airbus A340 i en række tilfælde.

Aflysningerne fordeler sig således:

Torsdag 2. september:
København til Gdansk, Stuttgart og Stockholm
Stockholm til Frankfurt
Oslo til Bergen

Fredag 3. september
København til Zürich, Gdansk og Bruxelles
Stockholm til Helsinki

Lørdag 4. september
København til Manchester og Bruxelles

Søndag 5. september
Stockholm til Frankfurt, London, Sundsvall og Malmø

Mandag 6. september
København til Oslo, Manchester, London og Milano
Stockholm til Frankfurt, Helsingborg/Ängelholm, Oslo, Gøteborg, Helsinkiog London

Tirsdag 7. september
København til Geneve og München

Det er ikke udsædvanligt, at luftfartsselskaberne af og til må aflyse flyvninger, hvis tekniske årsager kort før afgangforhindrer, at flyet kan komme i luften. Sikkerheden vil nemlig altid have højest prioritet. Men det er mere usædvanligt, at man på forhånd aflyser flyvninger p.g.a.. kapacitetsproblemer.

Samtidig finder aflysningerne sted på forretningsruterne, der er særdeles vigtige for SAS, idet selskabetshoved-kundesegment findes her.

Derfor er det vigtigt, at SAS hurtigst muligt får løst kapacitetsproblemerne, således at tilliden ikke svækkes fra de forretningsrejsende. Det stigende antal aflysninger risikerer også at ødelægge det image selskabet har bygget op gennem det seneste års tid, hvor præcision, regularitet og kundetilfredsheder de vigtigste faktorer til at differentiere selskabet fra de aggressive lavpriskonkurrenter.

Læs også:

Besætningsmangel tvinger SAS til at bruge langdistancefly i Europa

SAS-chef: Flyv med os, så ankommer du til tiden