Frans Bjørn-Thygesen, direktør for Midtjyllands Lufthavn.

Karup: Vi kan alt det CPH kan

Den nye chef for Karup LUfthavn vil have jyderne til at betragte lufthavnen som en nem genvej til København Lufthavns udbud af charter- og ruteflyvninger.

Karup Lufthavn ønsker at tage konkurrencen op med Billund Lufthavn og Aalborg Lufthavn om de jyske charterrejsende. Dels ved at tiltrække charterruter til lufthavnen og dels ved at brande sig selv som den genvej, der gør det nemmere for jyderne at flyve på charterferie fra Københavns Lufthavn.

”Vi kan alt det, som Københavns Lufthavn kan. Det virker måske forkert først at rejse østpå, når man skal sydpå på charterferie. Men vi vil gerne fortælle vestjyderne, at vi reelt har det samme udbud af charterrejsemål som København, hvis bare de gider først at tage et tilslutningsfly herfra Karup,” siger Frans Bjørn-Thygesen, der siden 8. april har bestridt posten som chef for Karup Lufthavn.

Han fortsætter:

”Vi vil også gerne selv tiltrække charteroperatører. Vi har en taxfree-butik og Flyvestation Karup sørger for at der er døgnåbent. Derfor kan vi lige så godt forsøge udnytte kapaciteten maksimalt,” siger Frans Bjørn-Thygesen til CHECK-IN.dk.

Fastholde positiv udvikling
Den vestjyske lufthavns vigtigste aktivitet er indenrigsruten til København, som efter nogle hårde år ser ud til at gå bedre. I årets første tre måneder var der en passagervækst på henholdsvis 30, 28 og 24 procent i januar, februar og marts i forhold til samme måneder sidste år, hvor Norwegian drev ruten. Ruten skiftede i slutningen af marts sidste år operatør. Det betød at Danish Air Transport, der det sidste halvandet år havde opereret ruten for Norwegian, selv overtog ansvaret.

Antallet af daglige frekvenser er blevet skruet op til syv mandag-torsdag og otte på fredage. Samtidig kan passagererne tjekke deres bagage ind allerede i Karup Lufthavn, hvis de i København skal videre med SAS og andre selskaber. Det skyldes, at DAT har interlineaftaler med SAS og andre selskaber. Noget som Norwegian ikke havde.

I april måned steg passagertallet med 23,5 procent i forhold til april sidste år, som var den første måned Danish Air Transport fløj på ruten selv.

”Nu handler det om at fastholde den positive udvikling og fortælle omverdenen om hvor attraktivt det er at tage indenrigsflyet,” understreger Frans Bjørn-Thygesen.

Byde sig til
Samtidig med at CPH-ruten som eneste faste rute er lufthavnens vigtigste kunde, så har Karup Lufthavn ligesom flere andre små provinslufthavne drømme om at tiltrække udenlandske operatører, der kan give lufthavnen en eller flere af de prestigefyldte udenrigsruter.

”Vi vil gerne byde os til og vi er opsøgende, selvom der ikke er konkrete planer,” fortæller Frans Bjørn-Thygesen.

Den 53-årige vestjyde har ikke tidligere arbejdet i luftfartsbranchen. Han har til gengæld adskillige års erfaring fra direktørstillinger i regionale erhvervsfremme virksomheder. Herunder direktør i Regional ErhvervsService, afdelingschef for vækstvirksomheder i Væksthus Midtjylland og direktør i den nationale Brintteknologi forening, HIRC, samt direktør i Region Midtjyllands Turismeudvikling.

Frans Bjørn-Thygesen afløste Erik Jakobsen, der netop er gået på pension efter 22 år på posten som chef for Karup Lufthavn. Det har gjort ham til Danmarks længst siddende lufthavnschef.

 

Relaterede artikler:

Ny Karup-chef vil have ruter til udlandet

DAT: CPH-sammenlægning har hæmmet Karup-vækst

DAT vil fordoble passagertallet i Karup

KLM overvejer en fjerde rute til Danmark

Flybe vil flyve til fem danske lufthavne