Kilde: SAS truer med at flytte Houston-rute til CPH

Hvis ikke olieindustrien i Norge flyver mere fra Stavanger til Houston, så vil den tre uger gamle rute allerede fra januar kunne udgå fra København i stedet for Stavanger. Det er ifølge en kilde budskabet fra SAS.

I er nødt til at booke nogle flere billetter og flyve mere på ruten, hvis I vil beholde den. Det var det klare budskab fra SAS til den norske olieindustri i Stavanger ved et møde fornylig om SAS’ nyetablerede rute fra Stavanger til Houston i USA. Det fortæller en kilde, der deltog på mødet, til CHECK-IN.dk.

Hvis ikke olieindustrien i Stavanger bliver hyppigere brugere af ruten, så ser SAS sig nødsaget til at lade ruten udgå fra København i stedet. Og det kan ske allerede fra januar næste år, lød budskabet fra SAS ifølge kilden fra olieindustrien i Stavanger.

Hos SAS ønsker man ikke at forholde sig til oplysningerne.

”Det er nogle spekulationer, som vi slet ikke ønsker at forholde os til,” understreger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS.

Ikke optimalt
I sidste uge kunne CHECK-IN.dk fortælle hvordan SAS på flere afgange kun har en belægning på 20 procent på ruten, som betjenes med et særligt Boeing 737-700 fly, der er indrettet med kun 44 business class-sæder og opereres af schweiziske PrivatAir.

CHECK-IN.dk kunne også fortælle hvordan den danske olie- og rederikoncern A.P. Møller – Mærsk ikke er særlig stor bruger af ruten, der åbnede 20. august.

”Vi bruger produktet, men minimalt, da connection på hjemturen ikke er optimal og det derfor bedre kan svare sig at bruge KLM eller Lufthansa. Priserne er heller ikke optimale. For os er det et one-stop produkt og ikke et direkte produkt, så blyanten skal spidses noget mere fra SAS’s side,” forklarede Mette Christensen, global head of travel and related acitivities hos A.P. Møller Mærsk i fredags.

Houston er som verdens olieby nummer ét ellers en destination, som den danske koncern har rigtig stor rejseaktivitet til fra København. Og på udturen fra København er flyskiftet i Stavanger med kun 30 minutter mellem at københavner-flyet ankommer og SK951 afgår mod Houston da også ganske optimalt. Men på hjemturen er der et stop på en time og 40 minutter i Stavanger. Og det er ikke hensigtsmæssigt, påpegede Mærsk.

Ikke kun danskere
Olie- og rederikoncernen var voldsomt skuffet, da SAS efter over et års tilløb den 1. april annoncerede åbningen af Houston-ruten med opstart 20. august

Kilden fra den norske olieindustri henvendte sig til CHECK-IN.dk efter artiklen med Mærsk fredag. Han ville gerne pointere, at det ikke kun er danskerne, der har svært ved at se det fornuftige rationale i ruten. Han håber på, at SAS med en flytning til København vil være i stand til at opretholde en direkte all business-class rute fra Skandinavien til Houston.

Hevet i land
SAS’ koncerndirektør for salg og marketing, nordmanden Eivind Roald, sagde i sidste uge til den norske avis Aftenposten, at man også overvejede en daglig ren business class-flyvning mellem København og New Yorks Newark-lufthavn.

Den udmelding blev efterfølgende hevet godt og grundigt i land af pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark.

“Vi overvejer altid muligheder for at tænke nyt og strategisk i forhold til nogle særlige kundesegmenter, og der kan man også godt forestille sig andre løsninger. Der er ikke noget konkret endnu, og jeg tror blot, at København-New York var nævnt som et eksempel,“ sagde Trine Kromann-Mikkelsen torsdag til CHECK-IN.dk.

Uopsigelig aftale
Flyet er lejet fra PrivatAir på en uopsigelig treårig aftale. Skulle det ikke lykkedes med Houston-ruten kan flyet eventuelt anvendes på en anden rute i samme konfiguration, eller på europæiske ruter i en traditionel indretning med Go og Plus-kabinekonceptet.

Kilden har ønsket at være anonym, men vedkommendes identitet er redaktionen bekendt.

Billedtekst:
Boeing 737-700 flyet, som schweiziske PrivatAir opererer for SAS på Houston-ruten, er indrettet udelukkende med business class-sæder. 44 i alt. Foto: PrivatAir.