Airbus A330-200 fra China

Kinesisk luftfart stormer frem

Det kinesiske væksteventyr fortsætter. Luftfartsselskaberne i Kina øgede indtjeningen med 26 procent og tjente over 10 milliarder kroner i første halvår. Nye investeringer i Europa er på vej.

Væksten er der. Flere og flere passagerer flyver når de skal rejse eller transportere sig selv i Kina. Det betyder hastig vækst for de kinesiske luftfartsselskaber som Air China, Hainan Airlines, China Eastern Airlines, Shanghai Airlines og Shenzhen Airlines.

Og nye tal viser, at de også er i stand til at profitere af væksten. I første halvår af 2011 rapporterede de kinesiske luftfartsselskaber om et samlet overskud efter skat på $1,98 milliarder eller godt 10 milliarder danske kroner.

Det er en stigning i det samlede overskud på ikke mindre end 26 % i forhold til samme periode året før.

Sammenlagt fløj de kinesiske selskaber med 139 millioner passagerer i første halvår, hvilket var en stigning på knap 10 % og kabinefaktoren steg med 2,5 %-point til 81,3 %.

Til gengæld fraldt fragtmængderne en anelse til 2,6 millioner tons, hvilket især skyldes en økonomisk tilbagegang på eksportmarkederne.

Ved halvårets udgang havde de kinesiske luftfartsselskaber en smalet flyflåde på 1.657, hvilket var 60 flere end året før.

De gode resultater får selskaberne til at se til udlandet. I sidste uge kom det frem, at det kinesiske Hainan Airlines Gorup overvejer at investere i det statsejede ungarske Malev Hungarian Airlines, men allerede nu har det Haikou-baserede Hainan Airlines underskrevet en aftale om at investere i det tyrkiske luftfragtselskab ACT Airlines.

Det er endnu ikke offentliggjort hvor mange penge Hainan investerer eller hvor stor en ejerandel det kinesiske selskab får. ACT Airlines blev grundlagt i 2004 og opererer en flåde af fire Airbus A300-B4 fragtfly.

Med den kinesiske investering ventes det, at ACT Airlines kan øge antallet af fragtfly til 10 indenfor de næste to år.