Kinesisk selskab på vej til Europa

Det statsejede Malev Hungarian Airlines kan få nye ejere. Det kinesiske Hainan Airlines overvejer at investere i det ungarske luftfartsselskab. Det kan blive den første kinesiske investering i et europæisk luftfartsselskab.

Væksten er rykket fra Europa til Mellemøsten og Kina. Og de kinesiske selskaber ser tilsyneladendemed stigende interesse på europæiske luftfartsselskaber.

I hvert fald overvejer det kinesiske Hainan Airlines at købe en aktiepost i den tyske lufthavn Hochtief Airport og nu overvejer man at investere i det ungarske luftfartsselskab Malev Hungarian Airlines. Det skriver magasinet Air Transport World.

Angiveligt skulle det kinesiske luftfartsselskab allerede være i gang med forhandlinger med det statsejede Malev Hungarian Airlines, der har været plaget af store økonomiske vanskeligheder.

Hvis forhandlingerne afsluttes med et positivt resultat vil Hainan Airlines blive det første kinesiske luftfartsselskab, der investerer i et europæisk luftfartsselskab.

Hainan Airlines har allerede underskrevet et Letter of Internt (hensigtserklæring, red.) med Malev og har sendt en forhandlingsdelegation afsted. Det forventes at tage yderligere 4-5 måneder før forhandlingerne kan afsluttes.

Bestyrelsesformand hos Hainan Airlines, Chen Feng, udtalte ellers i sidste uge, at man var mere interesseret i at etablere et helt nyt selskab i Ungarn.

Allerede i 2004 overvejede Hainan Airlines at fremsætte etkøbstilbud på Malev, men i sidste ende ombestemte det kinesiske selskab sig med henvisning til, at Malev manglede et bredt europæiskrutenetværk og fordi man mente, at den økonomiske risiko ved selskabet var for stor.

Malev har ført en omtumlet tilværelse. Selskabet har hovedsæde i Budapest og hub på Budapest Ferihegy International Airport og blev oprindeligt dannet 29. marts 1946 som Hungarian-Soviet Civil Air Transport Joint Stock Company, der var bedre kendt som Maszovlet.

I 1956 købte den ungarske regering alle de Sovjet-ejede aktier i Maszovlet, og dermed var Malév var skabt. I 2007 blev selskabet overtaget af det såkaldte AirBridge konsortium som led i en privatisering, men i efteråret 2009 rettede det underskudsgivende luftfartselskab henvendelse til den ungarske stat, der købte selskabet tilbage i 2010.

Efter de elendige resultater måtte selskabet reducere sit netværk, afskedige medarbejdere og genforhandle lønaftaler med fagforeninger samt leverandørkontrakter.

Selskabet har siden 2007 været medlem af flyalliancen Oneworld og har en flåde af 22 fly fordelt på Boeing 737-600 NG, Boeing 737-700 NG, Boeing 737-800 NG ogQ400.