Aalborg Lufthavn er blevet træt af, hvad man kalder unfair konkurrence fra Aarhus Airport, som man påstår forvrider konkurrencen i markedet ved hjælp af offentlige støttekroner.
Det har længe været et spørgsmål om tid, før enten Billund Lufthavn eller Aalborg Lufthavn, måtte vælge at klage til EU-Kommissionen over den mulige konkurrenceforvridning, der finder sted, når Aarhus Airport anvender løbende tilskud fra ejerkommunerne til at konkurrere om flypassagererne i Vestdanmark.
Nu har Aalborg Lufthavn imidlertid valgt at sende en klage afsted, skriver DR.
Den nordjyske lufthavns bestyrelsesformand, den tidligere socialdemokratiske borgmester Thomas Kastrup Larsen, er af den opfattelse, at der er tale om ulige konkurrence, når Aarhus Airport gennem de seneste mange år har fået tilført samlet 600 millioner kroner. Penge, der delvist går videre til flyselskaberne.
“De (Aarhus Airport, red.) tilbyder flyselskaber nogle meget favorable vilkår for at flyve fra Aarhus. Det gør, at de (flyselskaberne, red.) efterspørger de samme hos os, og derfor er der ruter, vi går glip af,” fortæller Thomas Kastrup Larsen til mediet.
Aarhus Airport A/S er ejet af kommunerne i Aarhus, Norddjurs og Syddjurs, hvor Aarhus Kommune alene ejer lige godt 90 procent af aktierne.
Ikke en ny problematik
Som medunderskriver af et debatindlæg fra foråret 2024, der også blev publiceret på Check-in.dk, opfordrede Thomas Kastrup Larsen dengang til, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen samt Trafikstyrelsen gik ind i sagen.
“Konkurrenceloven er designet til at sikre lige konkurrencevilkår for alle virksomheder, og den offentlige sektors indgriben skal nøje overvejes for at undgå konkurrenceforvridende effekter. Ved konstant at pumpe offentlige midler ind i en virksomhed, der ikke kan klare sig på markedsvilkårene, risikerer vi at underminere hele den struktur, der understøtter sund konkurrence og innovation,” lød det.
Hos Billund Lufthavn har man også mærket, at der skal flere penge på bordet, når der skal tiltrækkes nye ruter til den vestdanske lufthavn, da Aarhus Airport siges at have en aggressiv strategi i forhold til opstarts- og ruterabatter samt markedsføringstilskud.
Er i en svær situation
Siden investorjagten i Aarhus Airport blev intensiveret i efteråret 2022, har Aarhus Kommune løbende rådført sig med Poul Schmith/Kammeradvokaten, der har anbefalet, at mindst 30 procent af den nye kapital skal komme fra private investorer for ikke at komme i konflikt med statsstøttereglerne i EU.
Derfor henviser Aarhus-borgmester Anders Winnerskjold (S) i et svar til DR til, at man løbende har fået ekstern juridisk rådgivning, og at reglerne er overholdt.
Borgmesteren tilføjer samtidig, at det ikke er “hjælpsomt i en svær situation”, at der foreligger en anmeldelse til EU-Kommissionen, men at der er tale om “kendt viden”.
Aarhus Airport har tidligere oplyst, at man er i gang med de afsluttende forhandlinger med nyetablerede Fairchild Denmark ApS, der har vist interesse for at investere i lufthavnen. Lige nu har den økonomisk trængte lufthavn likviditetstilsagn frem til begyndelsen af oktober.
Relaterede artikler:
Undergraver politikerne bag Aarhus Lufthavn det danske konkurrencesamfund?