Blue Base ventes at blive opført i dette område i Schiphol-Oost. (Foto: Royal Schiphol Group | PR)

KLM genopliver plan om nyt hovedkontor

Efter at være blevet skrinlagt under pandemien har KLM nu atter fundet planen for et nyt hovedkvarter kaldet ’Blue Base’ frem. Det ventes at kunne stå klar fem år efter første spadestik.

Da COVID-19-pandemien pludseligt blev en realitet i begyndelsen af 2020, ændrede det ikke alene hverdagen for flyselskaber og lufthavne, men det tvang også aktørerne i luftfartsbranchen til at opgive nogle af de mere langsigtede planer, som man havde lagt.

Det gjaldt blandt andet KLM, da selskabet henimod slutningen af juli i 2019 havde offentliggjort nyheden om, at man ville fraflytte det nuværende hovedkvarter til fordel for et nyt et af slagsen, der skulle opføres i den østlige del af Amsterdam-Schiphols område.

Da pandemien for alvor viste sit grimme ansigt blev planerne dog lagt i dvale, mens det hollandske flyselskab kæmpede med de andre udfordringer, som den bragte med sig. Nu er de imidlertid blevet fundet frem og støvet af på ny.

For dyrt at modernisere
Siden 1971 har KLM haft hovedkvarter i byen Amstelveen, der er en del af Amsterdam. Men bygningen bærer tilsyneladende præg af mange års brug og trænger til en gennemgribende og omkostningstung renovering, og det er derfor, at flyselskabet i første omgang ønskede at flytte.

Det kommende hovedkvarter omtales som ’Blue Base’, og det ventes at blive 35.000 kvadratmeter stort. Der er udset en byggegrund, som ligger lige ved siden af det nuværende KLM kontrolcenter i Schiphol-Oost.

Grunden er ejet af lufthavnen, som også vil stå for byggeriet, da det er en del af Schiphols investeringsplan. Det skriver Luchtvaartnieuws.

Ventes at give nye fordele og muligheder
Byggeriet er ikke gået i gang endnu, men det skønnes at tage omkring fem år. Oprindeligt var det planen, at det skulle stå færdigt i år, men efter udskydelsen vil hovedkvarteret altså tidligst være klar til brug i 2029. Det bekræfter Marjan Rintel, der er koncernchef i KLM.

“Vi er i gang med projektet, men det vil tage mindst fem år, inden vi kan flytte dertil,” siger topchefen.

I tillæg til at faciliteterne bliver nye, er Blue Base også designet således, at det skal gøres nemmere for de ansatte at samarbejde effektivt på kryds og tværs.

René de Groot, der i 2019 var driftsdirektør for KLM og i dag har en lignende stilling hos British Airways, lagde på daværende tidspunkt ikke skjul på, at fordelene ved det nye hovedkvarter i hans optik opvejede den nostalgi, der er forbundet med Amstelveen-bygningen.

”Det er altid vanskeligt at sige farvel til en velkendt arbejdsplads med en mangeårig historie, men på Blue Base vil vi få en lang række fordele og nye muligheder, hvilket i den grad er noget, som vi kan se frem til.”


Relaterede artikler:

KLM-baneafkørsel i Gøteborg skal undersøges

KLM debuterer med Airbus A321neo i København

Schiphol må indføre kapacitetsloft i sommeren 2024