KLM og Transavia er på jagt efter alternativer til nutidens fossile flymotorer. På Paris Air Show har man netop indgået en aftale med en hollandsk producent af brintmotorer.
Mandag underskrev KLM og Transavia et såkaldt forståelsesmemorandum med hollandske Conscious Aerospace. Det betyder, at man fortsætter et samarbejde, som handler om at dele operationel og teknisk viden, som skal til for at udvikle brintmotorer til Dash 8-300-fly.
Underskriften blev sat til Paris Air Show i Paris Le Bourget-lufthavnen, som blev skudt i gang den 16. juni, hvor en delegation fra den hollandske stat også var til stede.
Konkret handler trepartssamarbejdet om driften af et Dash 8-300-fly udstyret med Conscious Aerospace’s brændselscellebaserede fremdriftssystem. Det omfatter udveksling af indsigt i valg af sæde- og lastekonfigurationer for at optimere flyets design med henblik på potentielle markeder og rutenetværk.
Derudover vil man i fællesskab forfine omkostningsestimater for vedligeholdelse og generel drift for bedre at kunne identificere praktiske anvendelser af flyet, oplyser parterne i en pressemeddelelse.
Nødvendigt med samarbejde
Hos Conscious Aerospace glæder administrerende direktør Erik Geertsema sig over aftalen. Han mener, at aftaler som denne er vigtige, hvis luftfartsindustrien skal reducere sit CO2-udslip.
”Udviklingen og anvendelsen af innovativ teknologi til at reducere luftfartens CO2-udledning kræver internationalt og nationalt samarbejde. Stærk støtte fra lovgivende myndigheder samt samarbejde mellem flyproducenter, motorproducenter, myndigheder og kunder er nøgleelementer i introduktionen af ny teknologi,” siger han og tilføjer:
”Jeg er meget glad for, at KLM og Transavia tilslutter sig vores program og bidrager med værdifuld indsigt som operatører i udviklingen af vores brændselscellebaserede motorer. Sammen med de eksisterende partnerskaber med EASA, De Havilland of Canada og vores leverandørkædepartnere har vi nu alle interessenter med om bord til næste fase af udviklingen.”
Vil reducere CO2-udledning
Hos KLM fortæller direktør for kundeoplevelse og vicedirektør for forretningsudvikling, Barry ter Voert, at flyselskabet ønsker at reducere den negative indflydelse, som luftfarten har på miljøet. Han mener, at projekter som det pågældende er med til at underbygge indsatsen.
”Mens fly, som benytter sig af nye fremdriftsteknologier såsom brændselsceller, indledningsvist vil have færre passagerer og en begrænset effekt på det overordnede CO2-udslip, tror vi på at starte småt og tænke stort. Ved at gå i partnerskab med Conscious Aerospace og Transavia tager vi det næste skridt mod en forretningsmæssig holdbar løsning,” siger han.
Fokuserer også på elfly
Samarbejdet med Conscious Aerospace er i øvrigt ikke den eneste aftale, som KLM og Transavia har indgået med producenter af nye fremdriftsteknologier.
For nylig har man igangsat et fælles initiativ med hollandske Elysian Aircraft for at fremme udviklingen af batteridrevet elflyvning med fokus på fremtidig anvendelse af Elysians E9X-fly. E9X er designet til at kunne transportere 90 passagerer op til 800 kilometer på el, hvilket man finder velegnet til en lang række regionale ruter.
De tre partnere vil gennem en række tværfaglige workshops undersøge tekniske, operationelle og kommercielle aspekter af elflyvning. Målet er ikke kun at udvikle selve flyet. Idéen er også at skabe et komplet økosystem omkring det. Det omfatter blandt andet kundeoplevelse, infrastruktur og realistiske ruter.
Relaterede artikler:
KLM og Transavia i nyt samarbejde om elfly