Airbus A321-200 fra Asiana Airlines. (Foto: Shimin Gu | GNU 1.2)

Køb af Star Alliance-selskab skaber luftfartsgigant

Korean Air vil bruge over 10 milliarder kroner på at købe Asiana Airlines. Det vil skabe en sydkoreansk luftfartsgigant, som vil blive blandt verdens 15 største flyselskaber.

De to største flyselskaber i Sydkorea vil i løbet af næste år smelte sammen til én stor luftfartsaktør.

Korean Air vil således bruge 1,8 billioner sydkoreanske won, svarende til 10,2 milliarder kroner, på at blive den største aktionær i det gældsplagede Star Alliance-selskab Asiana Airlines. Det vil være den største handel i sydkoreansk luftfartshistorie siden Asianas grundlæggelse forud for OL i Seoul i 1988.

Asiana Airlines havde allerede før coronakrisen store økonomiske problemer, og i september blev selskabet midlertidigt reddet via en kapitalindsprøjtning fra kreditorerne – herunder fra den statsejede Korea Development Bank (KDB). Dette skete, efter hovedaktionæren, Kumho Industrial, ikke lykkedes med et salg af dets ejerandel på 30,77 procent til Hynundai-koncernen.

Ejerandel på næsten to tredjedele
Korean Air, der er medlem af SkyTeam og kontrolleret af Hanjin KAL, vil købe for 8,5 milliarder kroner nye aktier i Asiana Airlines, hvilket vil give flyselskabet en ejerandel på 63,9 procent. De resterende 1,7 milliarder kroner skal bruges på såkaldte konvertible obligationer i Asiana Airlines.

”Midt i kollapset af Asiana-salgsaftalen såvel som COVID-19-pandemien har KDB lavet en aftale med Hanjin Group om at omorganisere luftfartsindustrien og forfølge integration,” sagde Lee Dong-gull, formand i Korea Development Bank, ved en briefing mandag ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Korea Development Bank har også tilkendegivet, at det vil investere 800 milliarder won (4,5 milliarder kroner, red.) i Hanjin KAL.

Administrerende direktør i Asiana Airlines, Han Chang-soo, har mandag i et brev til medarbejderne skrevet, at Korean Airs køb af flyselskabet forventeligt vil falde endeligt på plads i anden halvdel i 2021.

Blandt verdens 10-15 største flyselskaber
Når Korean Air og Asiana Airlines i løbet af næste år bliver én stor luftfartsgigant, vil der være et overlap på 800 til 1.000 stillinger. Alligevel sigter Korea Development Bank mod, at det kan sikre jobsikkerhed via blandt andet naturligt årligt fald i antallet af medarbejdere.

”Foreløbigt opererer Korean Air og Asiana som uafhængige tilknyttede selskaber, men når de først er integreret, vil Asianas brand blive udfaset,” siger en talskvinde fra Korean Air til Reuters.

Den fremtidige, sydkoreanske luftfartsgigant vil ifølge Reuters blive verdens 15. største flyselskab baseret på IATAs data fra 2019 for antal fløjet passagerkilometer. Det er dog ikke alle flyselskaber – herunder eksempelvis Ryanair – der er medlem af flyselskabernes internationale sammenslutning, IATA. Ifølge The Korea Herald vil den kommende sydkoreanske luftfartsgigant blive verdens 11. største.

Asiana Airlines råder over en flåde bestående af i alt 82 fly, hvoraf størstedelen er langdistancefly af eksempelvis typerne Airbus A350XWB og Boeing 777. Korean Air har en flåde på 169 fly. Begge flyselskaber har i øjeblikket en stor del af flyene parkeret på jorden som følge af coronakrisen.

CPH ønsker sydkoreansk rute
Hverken Korean Air eller Asiana Airlines opererede til Københavns Lufthavn før coronakrisen, og der var heller ikke andre aktører mellem Sydkorea og Danmark. Før krisen var der dog stor optimisme omkring en direkte rute mellem de to lande.

I februar i år lød det fra Københavns Lufthavn, at Seoul har været en af de største uservicerede ruter fra CPH i mange år. Lufthavnen så et stort potentiale i det sydkoreanske marked og havde dialog med flere flyselskaber om en forbindelse. En rute til den sydkoreanske hovedstad har længe ligget i top-10 på CPHs ønskeseddel over nye langdistanceruter.

En anden skandinavisk hovedstadslufthavn, Oslo Gardermoen, fik i 2018 besøg af Asiana Airlines. Flyselskabet opererede to gange om ugen med en Airbus A330-300 fra Seoul til Oslo i perioden fra 10. juli til 29. august. Der var tale om charterflyvninger, hvor billetterne blev solgt via sydkoreanske rejsearrangører.

 

Relaterede artikler:

CPH arbejder for en rute til Seoul

Star Alliance-selskab fra Seoul til Oslo

Hyundai bliver storaktionær i Star Alliance-selskab