Københavns Lufthavn øger antallet af lavpris-passagerer

I september måned rejste 287.000 passagerer med lavprisfly til eller fra Københavns Lufthavn. Stigning på 10.000 passagerer.

Der er fremgang for lavprisflyselskaberne i Københavns Lufthavn. Med næsten 10.000 flere lavpris-passagerer i september måned i forhold til året før, har lufthavnen fået et godt tag i lavprisflymarkedet.

Det så ellers skidt ud efter Sterling-konkursen i oktober sidste år. Men norske Norwegian har placeret syv fly på basen i København, mens hollandske Transavia opererer fra København med i alt tre fly.

De to selskabers etablering i Københavns Lufthavn har øget lavprismarkedet til 16 % af lufthavnens samlede passagertal. Totalt set udgør lavprisflyselskaberne dog 40 % af det europæiske luftfartsmarked.

Cimber Sterling 737

Cimber Sterling – ikke et lavprisflyselskab i CPH

Hertil skal samtidig bemærkes, at Cimber Sterling af lufthavnen ikke kategoriseres som et lavprisflyselskab, hvorfor dette selskabs vækst ikke indgår i tallene. Dette kan virke lidt besynderligt, da Cimber Sterlings Boeing 737-produktion har mange ligheder med Air Berlin, der er at betegne som en slags “hybrid-selskab“.

“Med lavprisflyselskabernes ekspansion i CPH har vi mere end udfyldt det hul, der opstod i markedet efter Sterlings konkurs i slutningen af oktober sidste år. Selskabernes voksende markedsandel er yderligere bemærkelsesværdig set i lyset af, at mange af Sterlings ruter blev overtaget af det nye Cimber Sterling, der ikke er kategoriseret som et lavprisselskab og derfor ikke tæller med i statistikken over disse selskabers passagerandel,“ siger aviationdirektør Carsten Nørland fra Københavns Lufthavne.

Også easyJet og Air Berlin vokser fra Københavns Lufthavn, ligesom lufthavnen fra 2010 kan føje tyske Germanwings til som ny lavpriskunde.

Endnu mangler Københavns Lufthavn dog at se Ryanair gøre sit indtog. Hvis det sker, bliver det formentlig tidligst når en ny lavprisfinger “SWIFT“ står klar til ibrugtagning i lufthavnen i 2011. Indtil da går Ryanair udenom Danmark i sin skandinaviske ekspansion, hvor de norske lufthavne i Rygge og Torp samt svenske Skavsta står for den altovervejende del af det irske selskabs vækst i Skandinavien.