Lidt mere end 22,7 millioner passagerer rejste i 2011 igennem Københavns Lufthavn, hvilket samtidig er rekord for lufthavnen. Der var 5,7 procent flere passagerer end året før, men konkurrenterne halede ind på den danske hovedstadslufthavn, da de øvrige storlufthavne i Norden voksede i et noget hurtigere tempo.
‘Lille spejl på væggen der, hvem er størst i Norden her?“ Svaret er stadig Københavns Lufthavn, når man sammenligner passagertallene fra 2011 hos de største lufthavne i Norden.
Generelt har der vækst i alle nordiske markeder, omend vore nordiske naboer har været endnu flittigere til at gøre brug af flytransport, end tilfældet har været i Danmark.
Alligevel kan Københavns Lufthavn konsolidere positionen som Nordens største lufthavn med rekordhøje 22,7 millioner passagerer og en vækst på 5,7 procent.
Lige efter følger Oslo-Gardermoen med 21,1 millioner passagerer, hvilket er båret af en vækstrate på 10,5 procent. Væksten var 12,4 procent i Stockholm-Arlanda, der fik løftet passagertallet til knapt 19,1 millioner passagerer.
Endelig præsterede den finske hovedstadslufthavn Helsinki-Vantaa en vækst på imponerende 15,5 procent og voksede til 14,9 millioner passagerer.
Dermed er rollerne fordelt, som de plejer at være. Men den højere vækst i nabolandene burde retteligt bekymre ledelsen i Københavns Lufthavn. Ingen tvivl om, at man allerede har set, at alle tre nordiske hovedstadslufthavne har større vækstrater, men sammenligner man over to år bliver forskellen markant udlignet, da Københavns Lufthavn tog et stort spring i 2010, mens Oslo, Stockholm og Helsinki alle har taget deres store spring i 2011.
Det ændrer dog ikke ved det faktum, at Københavns Lufthavns position som Nordens største lufthavn – målt på antal passagerer – kan være truet af nordmændene indenfor et par år.
Suverænt størst i international trafik
Men hvis der måles på international trafik, blegner præstationerne i både Norge og Sverige. IOslo er blot 53 procentaf passagertrafikken international, mens den resterende del er forbeholdt det kæmpemæssige indenrigsmarked. Lidt anderledes ser det ud i Stockholm-Arlanda med en international trafikandel på 73procent og 25procent af passagererne i ren indenrigstrafik.
I Københavns Lufthavn er89 procent af flytrafikken international, og med over 20 millioner internationale passagerer årligt er den danske hovedstadslufthavn næsten dobbelt så stor som Oslo-Gardermoen i det internationale segment.
“Næsten 90 procent af vores trafik er international, mens flere af vores nordiske konkurrenter har op imod 40-50 procent indenrigstrafik, og de flere end 20 mio. internationale passagerer understreger vores position som et af Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkter. Fremgangen skyldes vækst på både den europæiske og den interkontinentale trafik,” siger Carsten Nørland, der ersalgs- og markedsdirektør i Københavns Lufthavn.