Svenske piloter varsler konflikt mod Flybe’s flyvninger for SAS. Flybe mener ikke SAS-aftalen giver økonomisk råderum til at indgå en overenskomst efter normale svenske standarder.
Siden slutningen af oktober har det britiske regionalflyselskab Flybe opereret to ATR72-600 turbopropfly i SAS-farver på det skandinaviske flyselskabs feederruter. Parallelt med flyvningerne har Svensk Pilotförening og Flybe siden efteråret forhandlet om en kollektiv overenskomst for de Flybe-piloter, som har base i Stockholm Arlanda-lufthavnen.
Det er dog endnu ikke lykkedes at nå til enighed. Flere spørgsmål er stadig uløste, og forhandlingerne er gået i stå. Så derfor varsler Svensk Pilotförening nu konflikt mod Flybe’s flyvninger til og fra Stockholm Arlanda-lufthavnen for SAS. Konflikten er sat til at starte mandag i næste uge kl. 18.
Under svensk standard
Ifølge Svensk Pilotförening, så hævder Flybe, at aftalen med SAS ikke giver mulighed for at ansætte piloter i overensstemmelse med betingelserne for svenske regionalfly-piloter. Derfor mener Flybe, at vilkårene i en ny overenskomst skal være ringere end andre lignende pilotoverenskomster. Men den går ikke, mener pilotforeningen.
”Svensk Pilotförening kan ikke deltage i at underskrive aftaler med dårligere vilkår for piloter på en virksomhed med den begrundelse, at selskabet har regnet med at kunne konkurrere på det svenske marked med vilkår, der ligger under svensk industristandard,” siger Tommy Larsson, chefforhandler for Svensk Pilotförening.
”Det er ikke acceptabelt, hvis SAS’s leasingkontrakter er på sådanne niveauer, at det praktisk talt er umuligt at indgå en kollektiv overenskomst,” understreger Peter Larsson, formand for de svenske SAS-piloter.
Konfliktvarslet omfatter formelt medlemmer ansat i Global Employer Company (GEC), der er et enmandsselskab etableret i 2015 med det ene formål at agere arbejdsgiver for Flybe’s piloter i Sverige. GEC er medlem af Svenska Flygbranchen og Svenskt Näringsliv, som også repræsenterede selskabet i forhandlingerne.
Indgå en aftale
I første omgang indebærer varslet en blokade mod overarbejde og mod nyansættelser i selskabet. Konfliktvarslet kan udvides hvis ikke det lykkedes at indgå en aftale. Og Svensk Pilotförening vil ikke udelukke sympatikonflikter blandt medlemmer i andre svenske flyselskaber.
”Svensk Pilotförenings overenskomst med SAS giver SAS mulighed for at hyre underleverandører til dele af produktionen. Et centralt element i aftalen er dog, at underleverandørerne skal have lokale overenskomster hvor produktionen udføres, i dette tilfælde Sverige,” siger Peter Larsson, formand for de svenske SAS-piloter.
Den opfattelse deler man hos SAS.
”Det er vores opfattelse, at de flyselskaber, som er underleverandør til SAS, skal have en overenskomst for piloter og kabinepersonale. I forhold til denne sag, så forventer vi, at parterne bliver enige inden længe,” siger Anna Nielsen, kommunikationskonsulent i SAS, til CHECK-IN.dk.
Et af Flybe’s ATR72-600 fly i SAS-farver.