Korean styrker greb om CSA

Med et køb af flere aktier i CSA og et hurtigt videresalg vil Korean Air styrke sit greb om det tjekkiske selskab uden at komme på kant med EU-regler.

Korean Air har sat sig som strategisk mål at opbygge et fremskudt europæisk trafikknudepunkt i lufthavnen i Tjekkiets hovedstad Prag. Herfra skal passagerer feedes fra en lang række europæiske destinationer ind i Korean Airs netværk til Korea og videre ud i Asien.

Og for at få feederforbindelserne på plads har Korean Air tidligere erhvervet 44 procent af det tjekkiske luftfartsselskab CSA, som holder til i Prag. Det har givet koreanerne stor indflydelse på selskabets ageren. Men koreanerne er nu interesseret i at få et endnu fastere greb om CSA og i at få sat feederforbindelserne yderligere i system.

Ikke eje mere end 50 procent
Ligesom andre ikke-europæiske flyselskaber står Korean Air dog i den situation, at selskabet ikke må eje mere end 50 procent af et luftfartsselskab i EU. En regel, der blandt andet betyder at et opkøbsivrigt selskab som Abu Dhabi-baserede Etihad blandt andet har måttet nøjes med at købe knap 30 procent af airberlin.

Derfor har Korean Air købt yderligere 34 procent af CSA men skyndt sig at videresælge dem til det tjekkiske charterflyselskab Travel Service. Og nu er det så planen at indlede et tæt samarbejde med Travel Service om driften af CSA og udbygningen af lufthavnen i Prag som europæisk brohoved.

Så selvom koreanerne formelt stadig kun ejer 44 procent, så kontrollerer de reelt 78 procent af ejerandelene.

Travel Service har en flåde på 27 primært Boeing 737-fly og håndterer charterflyvninger, wet-lease opgaver og lignende.