Landsretdom påvirker 833 rejsebureauklager

Et rejsebureau er ikke økonomisk ansvarlig hvis et flyselskab går konkurs, fastslår landsretten. Dommen kan få betydning for 833 klager over rejsebureauer.

Danske rejsebureauer og rejseportaler skal huske at gøre tydeligt opmærksom på sin rolle som formidler, når de sælger flybilletter. Det står klart efter at Østre Landsret har afsagt dom i en sag om hvorvidt forbrugere kan kræve erstatning fra rejsebureauet, hvis det flyselskab, som bureauet har solgt billetter til, går konkurs. En sag, som kan få betydning for ikke mindre end 833 lignende sager.

Dommen slår fast, at et rejsebureau godt kan være formidler og dermed ikke er ansvarlig for et flyselskabs konkurs. Men det forudsætter, at rejsebureauet gør tydeligt opmærksom på forholdet, når kunden køber flybilletten. Den nye dom betyder, at forbrugerne ikke længere kan kræve erstatning fra rejsebureauer med et agentforbehold i tilfælde af, at et flyselskab går konkurs inden eller under rejsen. Det skyldes, at der er tale om forhold, som rejsebureauet ikke har indflydelse på.

Den konkrete sag, som Østre Landsret tog stilling til, handlede om en forbruger, som i foråret 2012 købte flybilletter til Nice på internetportalen goleif.dk. På hjemrejsen skulle forbrugeren flyve med Cimber Sterling, som gik konkurs kort inden afrejse.

Goleif nægtede at erstatte forbrugerens udgifter til hjemtransporten under henvisning til, at GoLeif kun var formidler ved købet af flybilletterne, mens Cimber Sterling var forbrugerens direkte aftalepart.

Kan klare frisag
Østre Landsret mener ikke, at Goleif tydeligt nok gjorde opmærksom på det forhold på sin hjemmeside. Retten når dermed frem til en anden afgørelse end Byretten i Roskilde, der gav Goleif medhold i sagen i januar 2014. Det skyldes blandt andet, at der er kommet nye oplysninger frem om, hvordan hjemmesiden goleif.dk så ud på tidspunktet, hvor forbrugeren bestilte flybilletterne. Derfor tabte GoLeif faktisk den konkrete sag. Men hvis rejsebureauerne er tydelige nok i deres kommunikation, så kan de klare frisag, fastslår landsretten.

”Domstolen anerkender agentforbeholdet, så længe det enkelte rejsebureau kommunikerer dette forbehold klart og tydeligt. Det glæder mig. I den forbindelse tager vi til efterretning, at forbeholdet i den konkrete sag, ifølge domstolen, ikke har været kommunikeret tydeligt nok, siger Lars Thykier, direktør for Danmarks Rejsebureau Forening.

833 sager
Foreningen skal nu sammen med Forbrugerombudsmanden, som kørte GoLeif-sagen på vegne af forbrugeren, til at gennemgå ikke mindre end 833 lignende sager, hvor forbrugere mener, at et rejsebureau skal erstatte deres flybilletter. Parterne skal nu sammen kigge på hver enkel sag og afgøre hvor god det enkelte rejsebureau var til at fortælle om agentforbeholdet på lige præcis det tidspunkt, hvor forbrugeren købte sin billet.

Danmarks Rejsebureau Forening og Forbrugerombudsmanden vil desuden sætte sig sammen for fremadrettet at sikre, at oplysningerne om agentforbeholdet bliver givet klart og tydeligt til forbrugerne.