En Airbus A350-900 fra Singapore Airlines. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Lange flyvninger er blevet 30 procent længere

Ny teknologi har betydet, at fly i dag kan tilbagelægge længere strækninger end førhen. I øjeblikket beflyver Singapore Airlines den længste rute, men det står til at ændre sig i 2024.

I takt med at teknologien har udviklet sig, har flyselskaberne fået mulighed for at tilføje længere strækninger til rutekortet. Det tydeliggør en opgørelse over de længste ruteflyvninger uden mellemlandinger, der er blevet foretaget hvert år siden 1997.

Det er analysehuset OAG fra Storbritannien, som har sammensat listen.

Herfra lyder det, at der muligvis har være foretaget længere flyvninger af en særlig grund eller i en kortere periode, men man har haft som kriterie for udarbejdelsen, at ruterne skal have været betjent to gange ugentlige i løbet af det givne år, hvor de figurerer på listen.

Fra fire til to motorer
Sammentællingen viser, at den længste flyvning er blevet 33 procent længere i de 26 år, der er gået siden 1997, hvor denne var 11.112 kilometer lang, mens den længste flyvning i 2023 dækker en strækning på 14.816 kilometer.

I 1997 var det South African Airways, der stod for den længste flyvning, der blev foretaget med et Boeing 747-400-fly. Flyvningen foregik på en rute fra New York-JFK til Johannesburg-OR Tambo International Airport.

I indeværende år er det Singapore Airlines, der tegner sig for den længste flyvning. Det drejer sig om flyselskabets rute mellem JFK-lufthavnen og Singapore-Changi Airport, der flyves med et A350-fly fra Airbus.

At den teknologi, som flyselskaberne gør brug af, har udviklet sig, ses blandt andet ved, at det krævede et 747-400-fly med fire motorer at flyve 11.112 kilometer i 1997, mens man nu til dags kan flyve 14.816 kilometer med en A350’er, der har to motorer.

Står til at få den længste rute
Overordnet set er Singapore Airlines dominerende på listen over lange flyvninger, da selskabet i 16 af de år, som analysehuset har kigget nærmere på, har haft den længste non stop-rute. I de senere år har flyselskabet desuden indtaget både første og andenpladsen med ruterne fra Singapore-Changi til henholdsvis New York-JFK og Newark Liberty International Airport.

OAG har ligeledes kigget fremad og er kommet med et bud på hvilken rute, der vil være den længste til næste år. Det tages dog forbehold for, at det kan ændre sig i takt med, at flyselskaberne tilføjer nyheder til trafikprogrammerne.

Indtil videre ser det dog ud til at være Qantas, der vil overtage titlen fra Singapore Airlines. Det australske flyselskab har planlagt en rute mellem Sydney Kingsford Smith Airport og London-Heathrow som en del af det såkaldte Project Sunrise, hvor Qantas har en ambition om, at det skal være muligt at flyve direkte til hvilken som helst by i verden.

Ruten vil ifølge OAG være 16.668 kilometer lang. Den bliver foretaget i et Airbus A350-fly, der er konfigureret specielt til ultra-lange flyvninger. Det drejer sig både om passagerernes velvære undervejs samt at få brændstoffet til at række.


Relaterede artikler:

Verdens fjerdelængste flyrute er i gang

Større flyordre får Sunrise-projekt til at flyve

19 timer og 15 minutter i luften