Trafiktallene fra april viser, at den internationale trafik er frosset helt til, og at det er to indenrigsruter, der står for de fleste rejsende. I april var der i gennemsnit blot 6.000 rejsende dagligt gennem terminalerne.
København Lufthavns er stadig i knæ, viser trafiktallene for april, hvor det blev til 182.094 rejsende. Det er fald på 92,7 procent i forhold til 2019, hvor tallet var på 2.508.962. Men en fremgang på 602,1 procent sammenlignet med april 2020, hvor tallet var 25.936.
Så der er langt mellem passagererne i Københavns Lufthavn. I april var der i gennemsnit blot 6.000 rejsende dagligt gennem terminalerne. I april 2019 var der dagligt mere end 83.000.
”Mens resten af Danmark er godt i gang med at lukke op, er luftfarten stadig i knæ og omfattet af mange krav og restriktioner. I Københavns Lufthavn var der i april blot syv procent af det normale antal rejsende,” siger kommerciel direktør Peter Krogsgaard.
Hvert tredje sæde er fyldt
I april var der dagligt 138 ankomster og afgange mod 715 i 2019. Samtidig var kun hvert tredje flysæde fyldt, normalt er det op mod 80 procent. De få, der i dag rejser, er typisk til familiebesøg eller forretningsrejser. Der er langt mellem de ferierejsende, som normalt udgør flere end 60 procent af passagererne.
Det er Aalborg og Rønne, der lå i toppen over de største destinationer i Københavns Lufthavn i april. På tredje- og fjerdepladsen dukker Amsterdam og Frankfurt op, da mange bruger de to lufthavne som trafikknudepunkter, inden de rejser videre ud i verden. Normale topdestinationer som Oslo og Stockholm ligger i den tunge ende af listen, mens London, som normalt topper listen, slet ikke er blandt top-ti destinationerne.
Der var 25.452 rejsende til og fra Aalborg. Det er omkring tre gange så mange som til Frankfurt, Amsterdam og Paris. Til Rønne var rejsetallet på 11.628.
Der er ikke udsigt til trængsel i Københavns Lufthavn lige med det sammen, selvom flyselskaberne har meldt masser af ruter ind til sommer, for passagererne mangler.
“Det forsinkede vaccinationsprogram i Danmark vil formodentlig udskyde genstarten af sommertrafikken og folks lyst til og mulighed for at rejse. Samtidig er der brug for at få så enkle regler og retningslinjer som muligt, som man som rejsende kan navigere i og forstå. Det arbejdes der på,” siger Peter Krogsgaard.
Relaterede artikler:
Svækket CPH-hub udfordres af konkurrenterne