Lavprisflyselskaber raser mod den tyske regering

Sammenslutningen af europæiske lavprisflyselskaber ELFAA retter i en pressemeddelelse et usædvanligt hårdt angreb mod den tyske regering for planerne om at indføre en ny passagerafgift fra årsskiftet. ELFAA kalder den nye afgift ‘pervers’.

Der bliver ikke lagt fingre imellem i den officielle pressemeddelelse, som ELFAA (European Low Fares Airline Association) udsendte i går omkring denforeslåede tyske passagerafgift, der planlægges indført pr. 1. januar 2011.

“Sådan en pervers skat vil underminere det økonomiske opsving i Tyskland
ogfordyre mobiliteten for både forbrugere og virksomheder “,udtaler ELFAA-generalsekretær John Hanlon i pressemeddelelsen.

Han tilføjer, at passagerafgiften vil resultere i nedsat efterspørgsel med efterfølgende nedskæringer, fordi flyselskaberne vil være tvunget til at flytte til andre jurisdiktioner for at sikre deres virksomhed. Han påpeger også, at uvildige undersøgelser har anslået, at afgiften vil koste ca. 10.000 jobs i den tyske rejse- og luftfartsindustri.

“Den uundgåelige konsekvens afat indføre en afgift pr. passager betyder, at selskaber med halvtomme fly næsten ingen afgift skal betale, mens effektive flyselskaber med fuld kapacietet vil blive urimeligt straffet,“ kommenterer John Hanlon videre.

ELFAA er også skuffet over den begrænsede mængde tid til rådighed
til at kommentere forslaget.“Vi opfordrer den tyske regering til atsikre, at interessenterne er korrekt hørt, og at en ordentlig konsekvensanalyse er udarbejdet for at fastslå de forskellige virkningerfor denne sektor.,“ slutter John Hanlon.

Ifølge ELFAA er der indikationer af, at det tyske afgiftsforslag var baseret på den britiske passagerafgift, der om kort tid skal refomeres, da den ikke kan opfylde de oprindelige miljømål. ELFAA opfordrer derfor indtrængende den tyske regering til at lære af sine europæiske naboer og ændre eller trække forslaget om passagerafgiften tilbage.

ELFAA´s medlemmer transporterer årligt 160 mio. passagerer i Europa og repræsenterer dermed 35 % af den europæiske rutetrafik. Organisationens 10 medlemmer er: Blue Air, easyJet, Flybe, Jet2com, Norwegian, Ryanair, SverigeFlyg, Transavia, Vuerling og Wizz air.

Foto: ELFAA-generalsekretær John Hanlon kalder den foreslåede tyske passagerafgift for “pervers“.