Lavprislufthavn under konkursbehandling

Lavprislufthavnen Lübeck-Blankensee nær Hamborg indgav i slutningen af april måned konkursbegæring. Driften fortsætter dog, mens kurator forsøger at rekonstruere virksomheden.

Omkring 175 kilometer og syv kvarters kørsel syd for den dansk-tyske grænse ligger lavprislufthavnen Lübeck-Blankensee.

Lufthavnen blev på et tidligt tidspunkt betragtet som en potentiel trussel mod Billund Lufthavn, idet lavprisflyselskaberne tidligt fik øje på lufthavnen i Slesvig-Holsten, der havde potentiale til at trække trafik fra det store urbane område omkring millionbyen Hamborg, men via beliggenheden også kunne lokke syddanskere til at køre efter lavpristilbud i lufthavnen.

Det lykkedes aldrig rigtigt at få et gennembrud i den nordtyske lavprislufthavn, der i slutningen af april måned måtte kaste håndklædet i ringen og indgive konkursbegæring.

På det tidspunkt havde Ryanair tre ruter fra lufthavnen til henholdsvis Palma de Mallorca, Bergamo-Milano og Pisa, mens lavprisflyselskabet Wizz Air kunne tilbyde Gdansk og Kiev som destinationer fra den nordtyske lufthavn. Herudover var der charterafgange til Antalya, Reggio de Calabria og Newquay.

Flyvningerne opretholdes dog, indtil det er afklaret, om der kan findes investorer, der kan videreføre lufthavnen.

Håbede på Ryanair-base
Oprindeligt blev Blankensee-lufthavnen etableret under første verdenskrig og spillede umiddelbart efter anden verdenskrig en stor rolle i forbindelse med blokaden af Berlin. Her fløj Royal Air Force kul ind til Berlin fra lufthavnen i Blankensee, mens der var flygtninge med tilbage den anden vej på DC-3 Dakota-flyene.

Efter Tysklands genforening fik lufthavnen en stigende betydning for passagertrafikken, og i 1997 blev ankomstterminalen renoveret og udbygget. Det lykkedes at lokke Ryanair til lufthavnen i år 2000, og det irske lavprisflyselskab udviklede stille og roligt trafikken frem til 2009, hvor det kom til stilstand efter finanskrisen. I 2006 etablerede det polsk-ungarske lavprisflyselskab Wizz Air sig med ruter fra lufthavnen.

Der har flere gange været drøftet mulighederne for at lade Ryanair etablere en base i lufthavnen, men det er indtil videre blevet ved snakken. I stedet fik Billund Lufthavn en Ryanair-base i foråret 2012.

Ejerne er stukket af
Lübeck-Blankensee lufthavnen har de senere år ført en meget omskiftelig tilværelse. Oprindeligt var det bystyret i Lübeck, der ejede lufthavnen, men den newzealandske lufthavnsoperatør Infratil købte 90 procent af lufthavnen, og var hovedejer i perioden fra november 2005 til oktober 2009.

I 2009 blev aktierne solgt tilbage til bystyret, der aktivt ledte efter en investor, der kunne videreføre lufthavnen. Der fandt man fra begyndelsen af januar Yasmina Flughafenmanagement Gmbh, som ny ejer. Det var den egyptiske forretningsmand Mohamad Rady Amar, der gennem sit selskab 3-Y-Logistic und Projektbetreuung GmbH, ejede lufthavnsselskabet.

I begyndelsen af året kom de frem, at Mohamad Rady Amar havde solgt sin aktier i sine tyske selskaber, men havde ikke solgt lufthavnen med. Pludselig var ejeren forsvundet og hans direktør ligeså. Trods adskillige forsøg på at få kontakt med ejer og direktør, måtte medarbejdere og bystyre til sidst opgive og indgive konkursbegæring mod selskabet.

Lufthavnsselskabet skylder bystyret i Lübeck 189.000 euro, eller godt 1,4 mio. kroner. Herudover havde medarbejderne ved konkurstidspunktet endnu ikke fået løn for marts måned.

Ingen interesse fra by eller delstat
Den indsatte kurator forsøger at finde nye investorer til lufthavnen med henblik på en rekonstruktion og dermed sikre arbejdspladserne for de 100 ansatte. Men bystyret i Lübeck er ikke interesseret i atter at gå ind i lufthavnsdrift.

“Jeg ser ingen mulighed for, at byen atter køber sig ind i lufthavnen,“ fastslår borgmester Bernd Saxe (SPD) overfor flere tyske medier.

Delstatsregeringen i Slesvig-Holsten er også tydelige i deres udmeldinger omkring interessen i lufthavnen.

“Lufthavnen for Slesvig-Holsten ligger i Hamborg,“ hedder det fra delstatsregeringen.