Lufthansa har rullet en restaureret Lockheed Super Star ud af en hangar i Hamborg. Langdistanceflyet, der havde sin storhedstid i 1950’erne, vil fremover blive udstillet i selskabets nye besøgscenter.
I det seneste års tid har Lufthansa Technik arbejdet ihærdigt på istandsættelse af en gammel og ikonisk Lockheed L-1649A, der også kendes under navnet Super Star.
Fredag 17. januar 2025 var tiden så kommet til, at det fuldt restaurerede langdistancefly, der har registreringen D-ALAN, blev rullet ud af en hangar i Hamborg på sit eget landingsstel for første gang. Flytypen havde sin storhedstid i slutningen af 1950’erne, hvor det var flagskibet i Lufthansa-flåden.
Det var nærmere præcis i 1957, at Lockheed Super Star sluttede sig til flåden og dermed tilbød den eksklusive Senator-rejseform for første gang. Flyet med sine fire stempelmotorer kunne flyve direkte til New York, og det var et sandt mesterværk i datidens luftfart.
De nordatlantiske flyvninger begyndte fra Hamborg, hvor flyet altså også er blevet sat i stand. Det kunne tage op til 17 timer at gennemføre turen til New York.
Cockpit er tro mod originalen
I oktober 2023 ankom flykroppen, vingerne og den karakteristiske tredobbelte haleenhed til hangaren i Hamborg, og de forskellige dele skulle herefter samles. I alt 292 trækasser med mindre dele blev også leveret til brug for restaureringen.
Cockpittet er tro mod originalen fra 1950’erne med et funktionelt betjeningspanel og belysning. En fascinerende detalje, der hylder datidens ingeniørfærdigheder, er, at et kabeltræk gør flyets ror og flaps bevægelige.
Selv om flyet lige er blevet samlet til fuld størrelse, vil større segmenter blive skilt ad igen, da flyet skal flyttes til Münster/Osnabrück Lufthavn i juli i år. Her vil det blive malet i det originale Lufthansa-design fra den såkaldte Parabola-fase.
Skal udstilles i nyt besøgscenter
Kabinen i den restaurerede Lockheed Super Star er baseret på stilen fra 1950’erne, men med teknologi fra nutiden. Eksempelvis er sæderne fra en tidligere Airbus A340 fra Lufthansa. Sæderne er dog blevet redesignet og betrukket med vinrødt læder. Herudover er også tæppet og gardinerne baseret på historiske mønstre.
Når flyet er blevet malet i Münster/Osnabrück, vil det ankomme til Frankfurt i oktober i år. Sammen med den legendariske Junkers Ju 52 med registrering D-AQUI vil Lockheed-flyet blive hovedattraktion i Lufthansa-koncernens nye konference- og besøgscenter fra foråret 2026. Og dermed i tide til 100-året for Lufthansas stiftelse.
Flyene vil også være synlige udefra, da bygningen vil være udstyret med en stor glasfacade til stor glæde for forbipasserende luftfartsentusiaster og andre nysgerrige.
Relaterede artikler:
Lufthansa opfører besøgscenter med historiske fly