SAS-fly i Aalborg Lufthavn. (Foto: Aalborg Lufthavn/PR)

Luftfart skal på politisk dagsorden

Der er gode muligheder for at skabe vækst og arbejdspladser omkring lufthavnene i Aalborg, Billund og København. Det viser et politisk udspil, som Dansk Luftfart fremlægger i dag.

Selvom ikke alle er lige begejstret for selskabet og dets metoder, så kan den danske luftfartsbranche alligevel takke Ryanair for én ting. Selskabets entré i Københavns Lufthavn har i hvert fald været med til at sætte forholdene i luftfartsbranchen på dagsordenen i den overordnede politiske debat. Qua fagbevægelsens frontalangreb på selskabet og krav om at Ryanair tegner dansk overenskomst, så er det især løn- og ansættelsesvilkår, der har tiltrukket sig opmærksomhed.

Nu vil brancheforeningen Dansk Luftfart imidlertid forsøge at trække diskussionen op på et højere plan og se på vilkårene i den danske luftfartsbranche i et helikopterperspektiv. Derfor fremlægger brancheforeningen i dag på Hotel Hilton i Københavns Lufthavn et politisk udspil med titlen ”Danmark som attraktivt luftfartsland”.

Ifølge Dansk Luftfart, så har de mange virksomheder inden for luftfarten afgørende betydning for dansk økonomi. Men den dansk-baserede luftfart er under pres fra lande omkring os, der har gjort luftfarten til nationale vækstmotorer, pointerer foreningen.
Hvis Danmark skal bevare og udbygge sin position som et attraktivt luftfartsland, skal der tages en række initiativer i de kommende år. Hvis politikerne vælger at satse på luftfarten, er der til gengæld gode muligheder for at skabe vækst og arbejdspladser omkring lufthavnene i Aalborg, Billund og København, lyder analysen fra Dansk Luftfart.

Det store skyts i stilling
Brancheforeningen har til præsentationen af udspillet kørt det store skyts i stilling. Således deltager SAS’ koncernchef Rickard Gustafson ved præsentationen. En mand, der uden tvivl skal forsøge at balancere på en knivsæg. Danmark er medejer af SAS og Københavns Lufthavn er SAS’ primære trafikknudepunkt. Men i Gustafsons svenske moderland samt i Norge holder man et vågent øje med at Danmark ikke favoriseres af SAS. At det langt større Sverige og det langt rigere Norge skal affinde sig med rollerne som anden- og tredjeviolin i SAS’ rutenetværk har aldrig huet vores skandinaviske broderfolk.

Ved briefingen deltager også Karsten Dybvad, adm. direktør i Dansk Industri, Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn og Kjeld Zacho Jørgensen, administrerende direktør i Billund Lufthavn.