SkyTeam

Print Print

Allerede året efter, at oneworld var stiftet, gik Aeromexico, Air France, Delta Air Lines og Korean Air sammen og stiftede SkyTeam i juni 2000. Selvom alliancen var den sidste af de tre luftfartsalliancer, der blev stiftet, har den alligevel formået at overhale oneworld indenom på medlemsantallet. SkyTeam tæller i dag 19 medlemmer, hvoraf de syv har hjemme i Europa. SkyTeam ledes af Michael Wisbrun fra alliancens hovedkontor i Amsterdam. Wisbrun tiltrådte posten som CEO i 2011.

SkyTeams første nye medlem blev tjekkiske CSA Czech, som blev optaget i alliancen i marts 2001. Igen i juni måned var der udvidelse af medlemskredsen, da Alitalia gjorde entré.

I 2004 blev KLM optaget i alliancen efter, at selskabet samme år fusionerede med Air France. KLM indgik i perioden 1989-2004 en alliance med amerikanske Northwest Airlines, der også trådte ind i SkyTeam i 2004. Northwest Airlines fusionerede i 2010 med SkyTeam-medstifteren Delta Air Lines, hvilket resulterede i verdens største flyselskab.

Medlemmer i Mellemøsten
I årene efter blev SkyTeam markant udvidet med russiske Aeroflot i 2006 og spanske Air Europa samt kenyanske Kenya Airways i 2007. I 2007 trådte også China Southern ind i SkyTeam, og allerede året efter fik alliancen sit andet kinesiske medlem, Xiamen Airlines.

Dermed var linjen lagt for SkyTeams fokus på Europa, USA, Asien og Afrika. SkyTeam er sammen med oneworld den eneste af de tre alliancer, som har medlemmer i Mellemøsten, idet SkyTeam i 2012 fik både libanesiske Middle East Airlines og saudiarabiske Saudia med i alliancen.

Denne udvidelse fandt sted blot et år efter, at SkyTeam havde taget endnu et mileskridt i Kina og Taiwan, hvor henholdsvis China Eastern Airlines og China Airlines blev optaget.

Stærk i BRIK-landene
Kampen mellem luftfartsalliancerne handler ikke blot om at have så mange medlemmer som muligt. Det handler også om at være repræsenteret på de vigtige fremtidige vækstmarkeder, hvor de såkaldte BRIK-lande (Brasilien, Rusland, Indien og Kina) står i spidsen.

Ser man på det største BRIK-land, Kina, står SkyTeam særdeles stærkt. China Southern og China Eastern er alliancens andet og tredjestørste selskab næstefter Delta Airlines og foran Air France.

Endvidere er også Xiamen Airlines med i SkyTeam, imens Kinas ”flagcarrier”, Air China, samt Shenzhen Airlines begge er medlemmer i Star Alliance. Her står oneworld-alliancen med undtagelse af Hong Kong-baserede Cathay Pacific helt uden medlemmer i Kina. Udover de kinesiske selskaber er også vietnamesiske Vietnam Airlines, og koreanske Korean Air store aktører i SkyTeams Asien-netværk.

I Rusland er SkyTeam stærkt repræsenteret med Aeroflot, der flyver til 61 russiske destinationer. Konkurrenten S7 Airlines er medlem af oneworld, imens Star Alliance ikke har medlemmer i Rusland.

I Sydamerika er SkyTeam repræsenteret ved mexicanske Aeroméxico og argentinske Aerolíneas Argentinas, hvoraf sidstnævnte blev medlem i 2012.

Ingen i Norden
SkyTeam står til at udvide medlemskabet med yderligere et luftfartsselskab i 2014, når Indonesiens national carrier, Garuda Indonesia, træder ind i alliancen i marts måned. Britiske Virgin Atlantic har også luftet tanken om at slutte sig til SkyTeam.

SkyTeam er den eneste af de tre luftfartsalliancer, der til trods for et stort medlemsantal i Europa ikke har medlemmer i Norden. Imidlertid har især KLM stået for at forbinde en lang række lufthavne i de nordiske lande med selskabets hub i Amsterdam. Desuden samarbejder Air France med oneworld-medlemmet Finnair på en række destinationer i Finland.

SkyTeam nøgletal